Jump to content

Baikal izh 38


remenw

Recommended Posts

Mitt gode gamle luftgevær fra ungdommen, Baikal izh 38, står enda lagret hos min far. Jeg sjekket nettopp modelnummeret. Det ser like fint ut enda til tross for flere år og mange tusen skudd. Husker jeg byttet fjæra en gang. Jeg husker også at det var ganske billig i innkjøp og avtrekkeren antagelig ganske hard sammenliknet med gode avtrekk. Men du verden så mye glede vi har hatt med dette Sovjetiske våpenet. Som sagt til tross for mye bruk er det fast og tait, ser bra ut og virker enda.

 

Er det noen som har flere tekniske opplysninger om dette luftgeværet? F.eks utgangshastighet. Vi hadde mange former for blink, og flere avstander. Blant annet blikkbokser hengende i trær. Noen av boksene var ca 80m unna. Morsomt da vi traff blink :smile:

 

Kanskje det var fordi vi ikke hadde annet våpen - eller ikke visste bedre - at vi hadde det så moro med å skyte så mye som vi gjorde, eller er dette akseptable våpen også i dag?

Link to comment
Share on other sites

Typisk utgansghastighet for den gamle generasjon luftvåpen er ca 160-200 m/sek

Man hadde selvsagt noen sprekinger fra Diana.

Videre er alltid oppgitte utgangshastigheter stort sett vill-ledende da kronografen er plassert 10cm utenfor løpsåpningen (VO) og gjerne med svært lette kuler.

Hastigheten på kula avtar raskt og på 50-60m er allerede 1/3 borte og så videre....

 

Kjøp en rimelig kronograf og test i vei til du blir klok og vis.

For øvrig har geværet fått gode skussmål rundt om, de fleste "rapportene" er skrevet av yngre..

Jeg har maken stående. Ok gevær om ikke annet litt kjedelig design.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...