Jump to content

Ny riflekikkert, Leupold.


jeger83

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en ny kikkert til elgbørsa, har kikket på Leupold - da det er dette merket jeg ønsker meg igjen.

Kikkerten skal stort sett bare brukes til elgjakt, er det noen som har tips til hvilken modell man bør velge til dette formålet?

Link to comment
Share on other sites

Det går for så vidt også an å prøve Leupold VX6 2-12x42. Fremdeles bredt synsfelt på minste forstørrelse (19 meter), med "ekte" 2x. Litt mer fleksibel enn småttisene med tanke på lengre hold og jakt mot skumringen (kjekt om man skal jakte på mindre mål på lengre avstander om det blir aktuelt). Er det ikke snakk om noe annet enn elg, støttes forrige taler.

 

Brukt en her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47688712&searchclickthrough=true&searchQuery=leupold

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Leupold VX-II 2-7x33 som jeg er veldig glad i og som jeg hovedsaklig bruker på elgjakt. Den er slank, nett og lett, den har lite nok forstørrelse til nært hold og nok forstørrelse om det skulle bli litt lengre hold. Optikken er selvfølgelig ikke i klasse med de bedre europeiske, men slett ikke dårlig. Skulle jeg ønske meg en annen Leupold, måtte det nok bli en VX3 2,5-8x36. Mye de samme argumentene som med det andre siktet, men med bedre optikk. Blir holdene stort sett korte, kan en VX3 1,5-5x20 være like så god.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...