Jump to content

Diana 75Match T1, En påskenøtt...


steppdeck

Recommended Posts

Sidespenner matchrifle. Kan dra ladearma helt tilbake med den "klikklikklikklikklikk" lyden som skal være men haker ikke opp i bakre stilling, fjøra blir med ladearm fram igjen. Har skrudd av skjeftet å kan ikke se noe åpenbare feil... Er det noen av dere som har kjennskap til hva feilen kan være?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å ta i ja, børsa har blitt demontert av en overivrig hobbysmed før en gang i tiden, våpenet eies av et helsesportsslag på ei øy opp i nord så de har hatt tid nok til å pelle imellom seriene... :lol:

Da jeg skrudde av koppen i enden av mekanismen så kom balansestemplet stikkende ut en tomme og det skal egentlig holde seg så vidt innenfor som jeg har forstått. Ser det skal til noe slag verktøy der for å holde holde fjører og stempler i hop under demont. Her må jeg bare ta tiden til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Veldig kjekt å ha tegninger og en liten dose tålmodighet dersom mekanikken er litt innviklet.

Ganske utrivelig når små fjærer, pinner, tannhjul og annet oppnår kosmisk hastighet i løpet av 1/100sek og spruter ut i rommet... Jeg har opplevd det før da avtrekksmekanismen på et tyrkisk luftgevær demoliserte seg selv uten at jeg gjorde annet enn å se på det....

Så ble det leting etter deler jeg ikke visste åssen så ut bak hyller og annet...Da er tegninger fint å ha så man vet hva men ser etter!

 

Ja ta tiden til hjelp, men ikke la det ligge demontert for lenge, sett av et par tre timer til å finne ut av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Pådro meg en Diana 65 i bra stand i sommer som er i behov av nye pakninger, virkelig gode samlinger de første 100+..ish... skuddene så falt treffpunktet og det ble spredning og til slutt satt pottene i løpet. Fant ut at samme pakninger passer Diana 75 så bestillte hos progunner.. Håper svenskene er ferdige med ferien snart så jeg kan begynne å skru, tror de må ha skandinavisk rekord i leveringstid;o)

 

Har lest meg opp på 65'n og 75'n nå så skal ta 65'n først, 75'n har jeg bare gjemt bakerst i våpenskapet i påvente av mot, kompetanse og tid!

 

Er for øvrig inntressert i stempler til D75 hvis noen har liggende, det viser seg at når timinga på stemplene har vært feil så de ikke har stoppa i pakningene som buffer i endene av sylinderen så går det hardt utover tennene på stemplene...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for tipset Gullvingen!

 

Men stempler har de ikke. De skal prøve å skaffe så får man se hva som dukker opp etter hvert;o) Delene fra progunner kom i hvert fall i går, de måtte bestille D65 delene fra Diana så derfor tok det litt tid.

 

Etter grov bannskap&trusler om dypt og salt vann i fjorden her ute har jeg klart å skifte pakninger og fjører på D65, det manglet pakning på balansestemplet så tennene på stemplene har tatt litt stryk men ikke verre enn at børsa fungerer en stund, pakningen i front falt ut i 17 deler når jeg dro ut stemplet og tilta sylinderen i været.

 

Jeg blir nok beæret med en runde til for overflatefinshen i sylinderen er grov, i lyset fra en penn-light så jeg tydelig på innsia hvor skinna til diopter og rammen til avtrekk var sveist fast. Hullene i bunn av sylinder var og røffe med pakninga når jeg vred stemplet inn. Så honeverktøy er på handlelista nå. Jeg lærte mye i denne omgangen.

 

Jeg sto ute på hushjørnet nå og skaut på en pappbit på 15 meter, 1.5" samling så jeg har noen fine vinterkvelder i vente :D

 

Nå må jeg vaske spisestuebordet :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...