Jump to content

40 cm løpslengde kal 6.5x55 ?


Gnu

Recommended Posts

I forslag til ny våpenforskrift åpnes det for 40cm løpslengde på rifle. Min småvilt/rådyr rifle kal 6.5 har i dag et 47cm løp m. Hausken demper. Et kompakt våpen, men hadde jo blitt enda bedre m 40 cm løp hvis det blir lov. Vil 40cm løp stabilisere ei 140 grain kule eller vil den "kante" ? Tror mitt løp har 1-9 tvist. Hva m hastighet/kulebane ut til 150m ?

Vil kal 223 være bedre egnet til et slik forsøk ?

Kansje noen her som har tester og vise til.

Link to comment
Share on other sites

Leste akkurat i Presicion Shooting at USMC har fått noen nye sniper-rifler. På disse ble det brukt lyddemper for bla. og ikke bli avslørt fra smell og munningssignatur. De hadde 18,5 "" pipe som er ca. 49 cm. De skaut 175 gr FMJ med under 1 MOAs pressisjon ut til 1000 yds! De hadde funnet ut at til denne kula måtte de ha 1:10 stigning i pipa. Som forøvrig var ei Hart pipe med 6 bommer.

 

Var vel ikke svar på det trådstarter spurte om, men det går jo ann å trekke visse konklusjoner. 308 går bra med korte piper, selv på lange hold, men jeg personlig ville ikke hatt noe kortere pipe i 308 enn 20"". Er greit å ha noe hastighet også, men skal rifla kun brukes til småvilt så er vel ikke kravet så veldig stort til anslagsenergi. Da må man tenke på hvor krum kulebane man kan ekseptere. Hvor mye hastighetstap man får ved å kappe pipa til 40 cm går fint å regne ut i Quickload for de aktuelle kulene. Dette vil jo bare bli en indikator, da det kan variere noe fra pipe til pipe osv., men pleier å stemmer nokså bra etter mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Det vil funke helt fint, farten vil reduseres noe,presisjonen vil du ikke merke noe på.. for løpet vil bli stiver når du kapper av det..

 

Kan kansje samenlignes med at det er lettere og knekke en blyant på 20cm en en litne en på 5cm, du trenge mere kraft for og knekke den lille..

 

Nei, og kappe løpet er ikke no problem..

Link to comment
Share on other sites

Ville vurdert 6,5x47 Lapua om jeg skulle hatt så kort pipe. Har en følelse, uten at jeg kan underbygge den med konkrete tall, at du vil få mer ut av den i en slik konfigurasjon. Den er spec-et for høyere trykk enn 6,5x55, og vil nok derfor klare høyere hastighet i korte løp enn denne. Og så er den så kompakt og nydelig, og kan kamres i kortere og mer kompakte kasser - det er jo en fordel med tanke på bruksområdet du vurder. Bare en tanke rundt det.

 

Edit: Ufullstendig setning!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kun brukt fabrikkammo i min 47cm pipe. Stort sett 140gr skytterlag ammo og sellerbeller til jaktfelt og på fugl. 140 og 150gr Partizan og Oryx på rådyr. Har aldri kronografert men har under praktisk skyting og jakt på småvilt og rådyr ikke fått inntrykk av noe dårligere kulebane enn andre som skyter 6,5 eller 30 kal. skyter etter 15 og 50cm regelen og treffer det jeg skal. Den korte pipa m demper samler utrolig godt bare jeg klarer gjøre ting likt hver gang. Blir det lov m 40cm løp er det fristende og lage en slik rigg da jeg liker å ha mine jaktvåpen så "kompakt" som mulig. Kansje må jeg gå ned til 120gr kule eller lettere, men anslagskravet på rådyr klarer den vel uansett. Er vel greit utvalg i lettere fabrikkammo i 6,5 håper jeg da jeg ikke lader selv.

Alternativet er å gjøre det i kal 223.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...