Jump to content

Trange høl, fikse sjøl.


Graakall

Recommended Posts

Den dynamiske 625-8 revolveren har vært kresen på ammunisjonen pga trange kammer og tønnehalser.

normal_photo1.jpg

 

Etter å ha kjøpt ny tønne som var trangere tok jeg en runde her:

http://www.brianenos.com/forums/index.php?s=1055b79b26ef8158cb3764a29b0d1223&showforum=43

Og fant ut at det berre var å få tak i verktøy.

Brownells.com hadde på lager og sendte med fly.

 

I følge tante google og benosforumet er ikkje alltid tønnehalser og kammer runde heller så eg valgte bort skrustikke og spente opp sylinder på langs.

2 hol i ei fjøl som stemmer med tønnehals og senterhol

normal_Kammer.jpg

(Bildet skulle vært rotert. loddrett linje.)

 

Det som er viktig er at verktøyet blir rotert med klokka. snurr baklengs og det blir sløvt.

Skjærolje frå Biltema :mrgreen:

Her er det kammeret som blir rømma opp.

Men først:

normal_photo3.jpg

Velg ein pilot som passar tønnehalsen og rømm opp. Blås ut spon før du drar tilbake med litt rotasjon.

 

Når alle tønnehalsene har blitt runde og fått riktig dimensjon (,452") er det klart til å ta for seg 6 kammer.

normal_photo4.jpg

 

"finisher" skal bare utvide kammeret og ikke forlenge det. Las at enkelte i Amerika brukar brotsj til ,45 colt for å få bort kanten som kammer for pistolpatroner har. Skal visstnok ha ein fordel eller to men eg følte ikkje for eksperimentering.

 

Når eg rømma opp første kammeret hadde piloten styring på tønnehalsen og eg trudde kammeret ikkje var rundt heller fordi brotsjen tok veldig ujamt der også. Når eg drog han opp etter 3-4 omdr for å blåse reint såg eg at den berre hadde tatt i på ca 270 grader av kammeret.

Altså: Her var ikkje linjene på linje og det var ikkje rart at det til tider var vanskelig å få i patroner som skulle ha ramle inn.

 

Etter rømming polerte eg litt for hånd men er usikker på om det var nødvendig. Det såg bra ut.

 

Det har fungert veldig bra også.

 

Nå gjenstår det å sjå om ammo med ,452" blykuler ramlar inn som dei skal.

 

eit siste tips:

Mate forsiktig ved rømming. Det er skarpt verktøy i mjukt stål.

Eg trur det er mulig å sette fast eller ødelegge ting.

 

Håpar det er til nytte.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt fabrikkammo i den :|

 

Skal lade med ,452" kuler over påske og teste.

Patronene nå har 230 grains ,451 kule og og de siste 300 skudda har alle kamret uten noe tull.

Vil helst bruke ,452 kuler da presisjonen med de har vært så mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Fikk du da prøvet om kammerne også var trange når du ladet med nye hylser, eller

var det stort sett trangt når du ladet med en/flere gangs skutte hylser ?

 

Er hylsene relevant for dette utover veggtykkelsen der prosjektilet sitter?

( prosjektildiameter + 2x hylsevvegg mindre enn kammer.)

 

Når patronene hadde utvendig ø på mere enn 12,00 mm rett bak krymp stoppet de 3-5 mm før de var i bunn.

Det virket som 2 kammer var trangere enn de andre og alle var mere koniske enn tegningene sier de skal være.

http://en.wikipedia.org/wiki/.45_ACP

 

Mistenker at fabrikken lot verktøyet gå litt lenger enn det burde.

Mengden av spon som ble produsert under rømmingen tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

....Er hylsene relevant for dette utover veggtykkelsen der prosjektilet sitter?

( prosjektildiameter + 2x hylsevvegg mindre enn kammer.).... .

 

Det er vel ikke godt å si når man ikke har prøvd å kamre en fabrikkpatron og verifisert

om problemet fremdeles er tilstede. Da kunne man jo kanskje snakket om å få en ny

tønne som reklamasjon. Kan du kamre fabrikk, men ikke hjemmeladet........ja da er

det vel ikke tønna som er feil.

 

Tanken min var om det er brukt hylser skutt i pistol, og man har en utvidelse i bakkant der

det er lite omliggende støtte der materampen er. Da kunne det jo stemme med 3-5mm

fra patron er inne at det stopper. Er ikke så sikker på om alle dier sizer så godt helt der bak.

 

Men det var bare en tanke. Nå er det jo fikset slik du bruker det og da er det jo ok.

Dem som maskinerer hos smith tyner nok verktøystålet for å spare penger dem også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...