Jump to content

Krutt til hagllading


Tyren64

Recommended Posts

  • 1 month later...

Til Stål & Tungstein ladninger er det nesten bare Hodgdon Longshot og Alliant Steel en finner data på. "Nesten" Magnum pistolkrutt av andre fabrikat kan sikkert også brukes, men det er dårlig med data på dem.

 

Hagle er skumle greier å teste ut på egenhånd. Lavt trykk og lite gods til å holde trykket under kontroll. Alt i overkant nære ansiktet til at det er gøy om det går galt

Link to comment
Share on other sites

Longshot hittar du bara data till i Finland numera för stål . Alliant steel har tagit över i princip.

 

Det är väldigt mycket nojja över tändhattar , men väldigt lite om totalhöjden på patronerna

Och att trycket skiljer 80-100 bar från ny till engångs skjuten hylsa.

 

Jag laddar stål i utbildningssyfte ladda hagel är lite hobby för mig, blir mest bly ammo

Annars då vi inte har totalförbud som Norge . Jag har en i italien trycktestad 38g bly

Laddning som gör 445ms med Longshot om någon är intresserad av kuriosa

Skicka PM i så fall

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Nyttjar du N-340 till 30g stål ?? får du inte maxtryck då ?

 

/ P

Jeg lader ikke stålhagl.

 

Vad laddar du då ? Det är ju inte svårt att ladda stål med grym prestanda..

 

Men N -340 är ju fördjävligt dåligt till lätta blyladdningar , inte förrens vid 38g brinner det rent

 

/p

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder stålhagl som jeg har brukt etter blyforbudet så kjøper jeg den ferdig i butik.

Da blyhagl var lovlig i Norge brukte jeg 30gr N340 og 36 gram 1 1/4 OZ med hagl.Denne ladningen soter litt,men har hastighet i min hagle på 410 m/sek.Den er godt balansert ,da den gir skuddbildet som er prosentvis det som er anngitt for choken jeg bruker.Lader jeg hardere sprer hagla mere enn choken som sitter i løpet skal gjøre.I tillegg passer kruttladning og wad godt i mine hylser slik at jeg får en fin stjernebrett .Ikke for mye og ikke for lite.Denne patronen har samme prestasjon som de beste blyhaggelpatroner som var å få kjøpt over disk her i Norge før blyforbudet.

Lader jeg tyngre hagl ladning går jeg opp på 12/76 ,3 tomms hylser og bruker N350 krutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder stålhagl som jeg har brukt etter blyforbudet så kjøper jeg den ferdig i butik.

Da blyhagl var lovlig i Norge brukte jeg 30gr N340 og 36 gram 1 1/4 OZ med hagl.Denne ladningen soter litt,men har hastighet i min hagle på 410 m/sek.Den er godt balansert ,da den gir skuddbildet som er prosentvis det som er anngitt for choken jeg bruker.Lader jeg hardere sprer hagla mere enn choken som sitter i løpet skal gjøre.I tillegg passer kruttladning og wad godt i mine hylser slik at jeg får en fin stjernebrett .Ikke for mye og ikke for lite.Denne patronen har samme prestasjon som de beste blyhaggelpatroner som var å få kjøpt over disk her i Norge før blyforbudet.

Lader jeg tyngre hagl ladning går jeg opp på 12/75 ,3 tomms hylser og bruker N350 krutt.

 

N-340 till 35g hagel ?? det är ju nästan att du kan använde N-320 till den vikten, Jag fick jätte fina bilder med N-340 1,90gram 38g nickel el kopparpl B-y Gualandi SG14 elr B&P Z2M15 förl

hastiheten låg på 410-415ms. Jag köpte N-340 i studiesyfte och efter jag testat det så sålde jag det då jag tycker det är " tråkigt" typ svenskt husmanskrut! dessutom har dom inget

som är perfekt för 36g N-320 är för snabbt och N-340 är för långsamt. Jag har sedan 2002 haft tillgång till Bofors JK6B krut som är mkt fint krut och tillverkat före eurenco tog över.

Däremot Vectan A1 , A1SP , A0 har jag laddat mkt, i synnerhet A1SP som är perfekt för 36-38g , A1 är perfekt för 32-34g , A0 38-50g

 

Ni som har god tillgång till Alliant STEEL krut , varför laddar ni inte Stål ? idag kan man ju få högprestanda i lätta laddningar. Jag har laddat 28g stål som gör straxt under 500ms

men man behöver inte all den farten 460-480ms räcker gott.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Er vell lite" butikk" å lade stålhagl med prisen på haglet hviss du må kjøpe haglene,det samme gjelder for bly ammo også.Kan man produsere haglene selv er det jo godt lønnsomt :D

 

Vad kostar stålhagel i Norge ? jag betalade 48sek /kg inkl frakter och det kan väl kallas dyrt det kom fr Tyskland , Siarm/italien säljer stålhagel billigare än bly idag.

 

Butikk= ? Men är stål ammo så billig i Norge ? och är ni CIP elr SAAMI anslutna ? vi är inte anslutna men i praktiken är det CIP som gäller i sverige av det som produceras = max 430ms

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Ett kjapt søk viser at Midway Norge selger stålhagl til 453 kr for 10LB/4.5 kg

Det blir ca 100 for 1kg.Av 1 kg hagl får jeg til ca 28 patroner med 36 gram hagl til en pris av kr 3,70 pr stk i hagl+ wad og hette og krutt,totalt ca 7kr.

Man kan kjøpe tisvarende haglpatron fra Jaktdepotet for kr5,65 (Federal speed shok 12/75 med 32 gr hagl)

Som nevnt tidligere ,jeg lader ikke stål :idea:

Link to comment
Share on other sites

Er vell lite" butikk" å lade stålhagl med prisen på haglet hviss du må kjøpe haglene,det samme gjelder for bly ammo også.Kan man produsere haglene selv er det jo godt lønnsomt :D

 

 

prismessig\kvalitetsmessig vil jeg tro hjemmeladd kvalitets-stålammo er billigere og bedre enn butikkkjøpt;)

Link to comment
Share on other sites

Ett kjapt søk viser at Midway Norge selger stålhagl til 453 kr for 10LB/4.5 kg

Det blir ca 100 for 1kg.Av 1 kg hagl får jeg til ca 28 patroner med 36 gram hagl til en pris av kr 3,70 pr stk i hagl+ wad og hette og krutt,totalt ca 7kr.

Man kan kjøpe tisvarende haglpatron fra Jaktdepotet for kr5,65 (Federal speed shok 12/75 med 32 gr hagl)

Som nevnt tidligere ,jeg lader ikke stål :idea:

 

 

100 / kg jag tror ni handlar på fel ställe ? och inte skulle du väl ladda 36g stål ( om du nu hade laddat stål)

 

http://www.siarm.com/product_info.php?c ... ts_id=1638" target="_blank

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Er vell lite" butikk" å lade stålhagl med prisen på haglet hviss du må kjøpe haglene,det samme gjelder for bly ammo også.Kan man produsere haglene selv er det jo godt lønnsomt :D

 

 

prismessig\kvalitetsmessig vil jeg tro hjemmeladd kvalitets-stålammo er billigere og bedre enn butikkkjøpt;)

 

Ja i Sverige är det ett jävla gnäll över långsam stål ammo, och idag går det att ladda stål som slår ihjäl som blixten om man får tag på Alliant STEEL som ni kan i Norge.

 

Jag labbar lite med Vectan Sp2 efter tips fr Danmark , och även Vectan A0 Men det som är enklast att få till är just STEEL som dessutom är bra pris på i Norge :wink::wink:

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en pose stål fra hjemmelading.no i fjor.. husker ikke hva jeg betalte, men det det var ikke så mye som 450... trolig halve av det..

 

og som culot sier, det er fullt mulig og bestille fra Siarm. går man sammen flere og splitter porto så blir d ikke avskrekkende..

Link to comment
Share on other sites

Ja i Sverige är det ett jävla gnäll över långsam stål ammo, och idag går det att ladda stål som slår ihjäl som blixten om man får tag på Alliant STEEL som ni kan i Norge.

 

Jag labbar lite med Vectan Sp2 efter tips fr Danmark , och även Vectan A0 Men det som är enklast att få till är just STEEL som dessutom är bra pris på i Norge :wink::wink:

 

/ P

 

 

har to bokser steel hjemme;) Er en her på forumet (Lipitor) som lader mye stål.. han er glad i Steel-kruttet.. Ligger en del tråder han fra han med data.. også trykktestede(han har sendt inn for testing)

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en pose stål fra hjemmelading.no i fjor.. husker ikke hva jeg betalte, men det det var ikke så mye som 450... trolig halve av det..

 

og som culot sier, det er fullt mulig og bestille fra Siarm. går man sammen flere og splitter porto så blir d ikke avskrekkende..

 

vi brukar försöka gå ihop och få en order på 500 euro då det blir fraktfritt, Siarm har ALLT jag behöver utom krut.

 

Jag har handlat mer ifrån siarm de senaste 2 åren än jag nånsin kommer berätta för min Fru :mrgreen:

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

har to bokser steel hjemme;) Er en her på forumet (Lipitor) som lader mye stål.. han er glad i Steel-kruttet.. Ligger en del tråder han fra han med data.. også trykktestede(han har sendt inn for testing)

 

Jag känner Lipitor från Forum i sverige, och vi har haft lite PM snack, Jag har den nya laddmanualen Lightning steel II om du behöver data, + att jag har massor m data jag fått

av hjälpsamma jänkare på duck hunting chat. Jag ska skicka en kopia till lipitor , annar så kan man köpa den fr Finland utav Sami som har webshop http://sr-finland.fi/" target="_blank" target="_blank

mkt billigare än fr precision reloading där jag köpte...

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp en mail med stål-data fra Lipitor;) men man kan da aldri få nok ladedata :)

 

Jeg lader mest ITX da, har handla fra BPI. Bruker mest Longshot, men lyst å lage noen gromme lette og raske stålladinger;)

 

K

 

25-28g@1700+ fps är de grymt nog ?

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

 

ITX är väl dyrt som guld ?? skicka din mail i PM så kan jag skicka en kopia på min LS II manual

 

/ P

 

 

Takker.. Will do;)

 

Dyrt og dyrt ;).. jeg lader ferdige 30grams til ca 12,- pr stk. Sammenlignet med butikkkjøpt tungsten\matrix(ca 20 pr stk(ihvertfall før)) så sparer jeg jo 7-8 kroner pr smell..

 

jakter en del i fjell og skeptisk på stål og rikosjett, kan selvfølgelig få rikosjett med itx og, men innbiller meg at faren er mindre enn med stål :)

Link to comment
Share on other sites

Jakter en del i fjell og skeptisk på stål og rikosjett, kan selvfølgelig få rikosjett med itx og, men innbiller meg at faren er mindre enn med stål :)

 

 

 

Jag skjuter stål på skjutplåten utan problem , faran m rikorchetter är starkt överdriven MEN ! ska inte negligeras, skyddsögon på !!

 

Däremot 7,4mm Buck shoot ( bly ) nästan briserar på plåten och blysplittret perforerar tjock papp som jag skjuter träffbilder på.

 

Vore jag lagtvungen att skjut No-tox så blev det stål defenitivt, det är det enda ekonomiskt försvarbara, och idag är prestandan enorm jmf 20-25 år sedan

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jag laddae upp 4 st igår eftermiddag för test i kronograf och det var LS II receptet N:5 med ny Cheddite hylsa

 

och jag laddade 2,50 ist för 2,46x 28g N:2 stål /2,81mm B & P28 förladdning och stängde patronen på 59mm ( stål är annat än bly där standardhöjd är 58mm).

 

Mycket jämna farter i kronograf på 2,5m 456 , 452 , 452 ms lägg på 15ms för V1

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

får teste stål litt mer til høsten :)

 

 

Det är ju nu man ska prova , så man vet vad som funkar bra :)

 

Den heta Fed 209A tändhatten ni verkar ha i Norge är bra grejer, och

 

det är bara att pena ihop hålet m en pocket peener som finns på Midway , BPI , elr Precision Reloading

 

så sitter dom bättre. Trycker man ut tändhatten innan man kalibrarar så kan det fungera ändå ( beg hylsor )

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...