Jump to content

hva skal en se etter ved kjøp av hagle?


aanygaard

Recommended Posts

skal kjøpe meg hagle. er en uerfaren jeger. om jeg spør hvilken hagle dere anbefaler "hagler" det inn med forslag, alle har forskjellige meninger og jeg blir ikke noe klokere av den grunn. men kan noen si noe om hva som er viktig? hvilke kriterier skal jeg sette meg?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Om du skal kjøpe ny hagle, så ville jeg har lagt stor vekt på at haglen passer deg. Når du monterer den mot kinnet, så skal du knapt skimte skinnen på løpet og du skal ikke se mer av selve løpet på hverken høyre eller venstre side.

 

Dersom du er nybegynner, så kan det være vanskelig å montere haglen riktig og dermed kan det bli feil. Mitt råd er da som følger. Titt rett opp i taket (hodet tiltet helt bakover). Ta grep i haglen og legg den på skulderen din, mens du står og ser i taket. Klem kinnet godt innpå kolben, fortsatt mens du ser i taket og før geværet og kinnet ned til skyteposisjon. Da skulle du være sånn ca riktig i forhold til montering. Sikt så inn i et speil og se at øyet ligger midt på skinnen og ikke alt for langt opp fra skinnen, eller ned fra skinnen. Noen velger å se skinnen litt og det kan være greit, dersom man skal skyte mye på objekter som stiger (eks. lerduer), andre liker kun å skimte skinna. Om du velger sistnevnte, så betyr det at du må gå mer "inn" i objektet med løpet (du skjønner sikkert?!).

 

Det er viktig at haglen ikke tilter, eller at du tilter hodet, mens du gjør alt dette. Du skal stå bortimot helt oppreist når du gjør dette, ikke krok deg sammen.

 

Lengden på haglen skal være slik at du har ytterste ledd i avtrekkerfingeren på avtrekkeren, om du monterer haglen. Her er det delte meninger, men dette har fungert for meg i snart 20 år nå.

 

Når du skal velge type hagle, så vil jeg nok kanskje anbefale en standard over/under hagle som første hagle. Du kan ikke gjøre feil om du velger en Beretta, men det finnes mange andre gode hagler også. Jeg har en kompis som kjøpte en Churchill, den virker meget solid og er ok å se på også.

 

Om det er en brukt hagle, så ville jeg ha sjekket dette også.

 

1. Sjekk om kolben har sprekker. Det er ikke heldig om den har det, spesielt ikke der hvor rekylopptaket er. Da vil det sprekke mer.

2. Sjekk at løpene er rene og fine og i den grad der er mulig, sjekk for rust.

3. Sjekk at chokene kan skrus ut. Det er mange eldre hagler som har fastbrente/rustede choker og det er en vanskelig å få dem ut.

4. Sjekk at det ikke er slerk i haglen, ved å lukke haglen og vri kolben og forskjefte/løp motsatt vei. Det skal ikke være slark. Du kan gjøre dette uten å ha på forskjefte også. Det skal ikke være slark.

5. Sjekk at toplever ikke står rett ned. Dersom dette er tilfelle er haglen meget slitt. Toplever skal peke litt mot høyre.

6. Sjekk slark ved å lukke haglen og deretter snu den. Hold kolben under armen og rist haglen opp og ned. Det skal ikke komme klikkelyder. Dette kan også gjøres uten at forskjefte er på.

7. Sjekk at ejektorer fungerer OK

8. Sjekk at avtrekk fungerer, enten ved å skyte med haglen, eller ved å bruke en klikkpatron. Viktig at sjekke begge avtrekkene. Inertiaavtrekker krever et dult i koblen for å bytte til neste løp.

 

 

Er det en brukt Beretta, eller annen kvalitetshagle, så kan det meste av dette fikses. Toppgaffel kan byttes og ørene som forskjefte/løp bruker til å rotere på, kan byttes ut med større. Ejektorer og avfyringsnål kan også byttes enkelt på slike. Det er ikke sikkert at alle eldre hagler kan fikses, uten større kostnader.

 

Er det en eldre hagle av ymse kvalitet og den er slerkete, så ville jeg ikke ha kjøpt den, uten å ha snakket med børsemaker først.

 

Det er også verdt å merke seg at eldre hagler ikke alltid er godkjente for stålhaggel. Selv om de fleste tåler slikt allikavel, så bør man ikke skyte stål i hagler som har mer trangborring enn 1/2. Dette kan bety at dersom du kjøper en brukt hagle med fast boring, så vil du måtte borre den opp til 1/2.

Link to comment
Share on other sites

ang punkt 5 så er der vel forskjellige mål. nyere baikal både kombi,s/s og o/u står det i bruks annvisningen at topplever skal stå rett ned. gjør den ikke det så vil den gjøre det etter litt bruk skrives det. det betyr at ikke alle børser er slitt selv om topplever peker rett ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...