Jump to content

Prosjekt kano


Steini

Recommended Posts

Har overtatt ein kano fra svigerfar, som han laga av glasfiber for 30 år siden.

 

Har gått over den og lappet hull og sprekker. Samt sprøytelakkert den men både grunning og blå bengalakk, utvendig.

Det er ingen ting oppi kanoen, verken sitteplasser eller anna. Sjølv har eg padla ein del kajakk, men ikkje kano. Så eg lurer litt på korleis og eg skal festa 2 stk "seter". Hadde vert kjekkt å laga ein slags ordning der eg kan ta ut setene, kansje også ein patent der eg kan feste 2 stk våpen på innsiden, som er raskt og få tak i. Kansje også fiskestang holder osv?

 

Kanoen er ca 4 meter lang, og skal brukes til jakt og fiske. Da gjerne for 3-5 dager i slengen, med det utstyr som da trengs.

Den skal også kunne padles og brukes av kun ein person av og til.

 

Tar gjerne i mot tips og triks om korleis eg skal laga til kanoen oppi. Eller andre lure idèar!

Alle forslag er velkommen :)

 

Bilder kommer etterkvart

 

Fylling av sprekker og nokre mindre hull.

20140328_123314_zps7ccc1c7e.jpg

 

Eit lag med Jotun anti pest

20140328_144229_zps8f262594.jpg

 

Og etter eit strøk med marineblå bengalakk, såg den slik ut:

20140329_151604_zpsf281fdd1.jpg

 

Prøvde å ta eit bilde av kanoen innvendig, så folk kan komma med forslag, men var ikkje så lett når den var opp ned, hehe.

20140329_155802_zps850a2627.jpg

 

Meir kjem etterkvart

Link to comment
Share on other sites

Du vet du mangler riper? Laange lengder av ask er best.

 

I unnerkant av ripen på innsiden fester du inn toftene med en vognbolt i hver side. På din kano tror jeg at jeg hadde gått for en eller to tofter.

Setene henger du fra ripa med lange skrue med et rør som avstandstykke.

 

Her er det litt bilder du kan se på: http://mohawkcanoes.com/products/seats-seat-backs/ så får du en ide om hva du skal gjøre.

 

Det beste er å feste setene litt på skrå forover, og så høyt at du kan lett få beina ut fra under setet skulle du velte. Jeg vil anbefale deg å kjøpe kneskåler i litt tykk minicel så du får støttet opp knærne. Det koster noen kroner, men er verdt det synes jeg. Eventuelt kan du dekke hele bunnen der du har knærne med et liggeunderlag.

 

Rart at ikke flere ser den klare fordelen av å padle kano i stedet for kajakk på jakt. Jeg synes en får en myye bedre sving på hagla når en sitter på knærne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den skal være god å padle alene, bør du tenke på plasseringen av det fremste setet slik at du benytter det, og padler kanoen motsatt vei når du er alene. På den måten kommer du nærmere midten og den blir langt bedre å padle solo. Dette forutsetter kanskje at kanoen er lik i begge ender, men det er de vel som oftest. Håper det var forståelig...

 

Du må ha en avstiver i midten av kanoen. I denne kan du jo feste noen plastrør eller lignende til å sette både fiskestenger og evt. våpen i. Går jo også an å lage fine våpenfutteral i f.eks. lær hvis du har tid, evner og pågangsmot. Alle slags holdere kan jo også festes i ripa slik som ovenforstående taler har skrevet. Ripene lager du ganske enkelt av et harde treverkslister som du skruer, og gjerne støper eller limer, på både innsiden og utsiden. I disse kan du feste alt du måtte ønske av holdere osv. Noen søk på nettet så finner du masse informasjon om kanobygging. Søk på f.eks. "strip canoe".

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mangen gode tips og idèar :)

Har vert eit par dagar på sjukehuset, då eg fekk meg ei datter på søndag, så prosjektet har stått stille nokre dagar.

Men etter kvart som me kjem heim igjen, og veret holder seg, så blir da å fortsetta.

 

Ja eg synst da virka meir praktisk å jakta fra kano, en kajakk. Har kajakk, men følt da blir litt begrensa muligheter, med tanke på plass.

Pluss at da er jo kjekkt når ein kan ver to stk saman i kanoen, der ein padler, og ein skyter. Samtidig som ein kan også lettare fiska og kosa seg, når ein er på tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...