Jump to content

Ladetabellar m.m på nett


Tomkat

Recommended Posts

som alltid er en ladetabell bare et utgangspunkt og man starter alltid lavere for ditt våpen og har et våkent øye for trykktegn og blabablabla.

Valg av pålitelige data fra alle forskjellige sammenlignbare kilder gir et bilde av hvor du starter din startladning slik at man øker ladevekt, sjekker med kronograf, trykktegn og presisjon. Så vandrer man ofte inn i en særs komplisert verden når mye vil ha mer, settedybde, friflukt, sortere hylser, prøve andre typer tennhetter osvosvosv...

Jeg lader for øyeblikket min 308 Win med et krutt fra Hodgdon, dette kalles cfe 223 og er et slags "ballpowder" som flyter veldig godt i kruttmålet. En kjent nordmann som har skrevet mye om hjemmelading sa engang at "magisk" krutt finnes ikke. Dette er en stund siden og jeg mener at Hodgdon cf223 er nettopp et slikt krutt, for 308 Win og 150 gr. kula. I min Heym SR 30 med 45 Cm. pipe og Barnes TTSX 150 gr. og magnum hetter leser jeg av min grønne Chrony 914 Msek. jeg gnir meg i øynene, skyter 15 skudd med samme resultat. Jeg må låne en annen kronograf for å se om min har fått turbo.......men igjen bruk ladedata, start lavere og jobb deg oppover mot maxladning. happy reloading

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese... Har nesten samme tråd ute, men i .223.. Lader nå med cfe223 på 308 og 223.. Skal testskyte noen ladninger i morgen. I 223, og har skutt noen i 308 med hornady sst. Et veldig finkorna krutt ja... Har ikke kronograf, så hastighet kan jeg ikke si noe om. Men 308 ladninger er til rådyr, så den holder uansett..

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker offisielle data fra Hodgdon, data oppgitt for Nosler e-tip 150 gr. er 49-51,2 gr. med cfe223 kruttet. Jeg ladet da tre skudd serier med et gr. step og overvåket trykktegn. Jeg startet på det laveste pga. at jeg regner magnumhetter som nødvendig og at jeg ikke vet hva magnumhettene tilfører av trykk. Men jeg endte trygt på maksladning, altså 51 gr. med en COL på 71,7. Jeg bruker federal magnumhetter fordi jeg innbiller meg at de er "mykere" enn andre hetteprodusenter slik at trykktegn kanskje kan observeres tidligere. Nå er kanskje ikke maxladning jeg vil gå for til jakt, men hvis kronografen ikke måler feil, er det utrolig vanvittig å få ut en slik hastighet med 45cm. Pipe. For ordens skyld ble data utarbeidet med barnes TTSX 150 gr. og Norma hylser med temperatur ned mot 0 Gr. C.

Link to comment
Share on other sites

Flotte greier, jeg skal ikke være bastant på hvor mye det har å si med hettevalget. Dette kruttet pakkes rimelig tett i hylsa og er av den grunn jeg kjørte magnumhetter. Ladet noen serier tidligere i vinter men var for mørkt her i Nord til at chronyen leste hastighet. Presisjonen tilsa ujevn hastighet og bedret seg betraktelig da jeg prøvde for et par uker siden med magnumhetter. Variasjon på hastighet var også minimal på de 15 skuddene jeg prøvde (+/- 5 ms)

Jeg pakket samme ladning bak 155 nosler cc også med grei presisjon og fart på 890 ms

Blir spennende å høre hva du får ut i fart

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...