Jump to content

Barnes ttsx .223


porkpicker

Recommended Posts

Er det noen her som har prøvd denne kula på gåsa? Ser for meg at denne kanskje kan være fin. Lav ekspansjon/ deformasjon i forhold til tradisjonell kule, og mer enn fmj.. Lader opp noen 50grs, og håper at noen kan gi meg en pekepinn slik at jeg slipper å gruble frem til august.. Og kanskje noe vet om dette kunne vært brukande på rådyr også? Evt Hornady Gmx? Tenkte meg slik: Vmax til fluebinding, ttsx/gmx til gås og annen fugl, rws softpoint til rådyra. Men om ttsx holder og gjør jobben, ville det greie seg med et magasin av hver være ultimat på enhver tur... Pent ville det jo blitt også, med røde og blå tipper stikkende opp av eskene..

Fint om noen har innspill...

Link to comment
Share on other sites

Vel, kanskje marginal i noens øyne.. Har utelukkende positive erfaringer med kaliberet i de 24åra jeg har jakta. Men jeg har ikke brukt denne kula før. Frem til nå bare brukt fabrikkammo, da mest fmj på fugl og 62grs oryx på bambi/bever/rev. Ha fått ladet noen fine vmax som nok ikke er langt under 900pr sek. 24grs norma 200 krutt. Har fått penere slakt på bambi med 55grs RWS softpoint enn med Oryx, derfor er denne nå favoritten. Har også prøvd Berger sin varmint i 50grs til fluebinding med stort hell, er vmax uten balltip..

 

Etter hva jeg har lest meg til, virker det som gmx har seinere ekspansjon enn ttsx. Men hva mener du med fart ulvster? Etter hva jeg har funnet ut på skumlesning, krever ikke ttsx stort for å ekspandere?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppdatering.... Ttsx gikk med samling på drøye 20grs norma 200.. Ergo nesten 4grs lavere mengde enn 52vmax...

 

Noen som kan gi et innspill på om jeg er langt utafor normalen. Er fersk på lading, men jeg fikk kun haglespredinger på høye kruttmengder. På hjemmesida til Hornady er tabellen for 52 gmx lik som blyfyllte 52 kulene deres. Så i begynnelsen konverterte jeg vekt til samme på ttsx med labert hell. Homogene kuler kan nok være artig, men jeg får ikke resultatet til å stemme med ulvster sitt utsagn. Hvis du er innpå ulvster, del gjerne litt med dine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Vel... Får jo ikke penger for en CZ? Hvis en begynner å regne på hvor mye jeg har sløst bort på denna he he... Sonic 45, sonic 35, harris tofot med trinn og vugge, warne ringer, nikko 3-12x56, gjengejobb.. Blir jaggu fort 16-17laken for den lille greia der... Et år gammel ca.. Nei, får nok heller koste på enda mer. Lurer fælt på denne tommelhullstokken fra Boyds... Men for all del hvis du leiter etter en, er det jo lov å sende et forslag pr pm.. Tanken på Seven er ikke borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...