Jump to content

Trykktegn.


G33/40

Recommended Posts

Er av de som ikke lader så mange i året. Kanskje rundt 1000 skudd. Til jakt bruker jeg norma-hylser, 180grs Accubond og 53,5grs norma URP. Dette er 0,5grs over minimumslading i henhold til Norma sine data. Alikevell opplever jeg at det blir merke under hylsa etter hullet der støtstanga til utkasteren ligger. Dette er ikke på alle, men kanskje hver tredje/fjerde. Treffunkt i benk er innenfor en femkrone på 100 meter. Merker ikke noen forskjeller under avtrekk. Rifla er en Browning A-bolt. :forvirra: prøvd å måle med hylser som ikke er ladet ennå (1 gangsskutt). Ikke noe forskjell å se. Hvor måler jeg for å se om trykket har vært for stort?

Link to comment
Share on other sites

Helpressede hylse ?

1 gang skutt i ditt våpen?

 

Med såpass slappe ladninger og om du har sot i tillegg, så tror jeg ikke du har så høyt trykk.. Tipper det er grader rundt hullet til utstøteren eller at kammeret ditt ikke er rent og hylsa ikke kleber tilstrekkelig i kammeret, eller at du har for stort patronspill

Link to comment
Share on other sites

Du har lavt trykk. Det gjør at den ikke kleber tilstrekkelig i kammeret. Derfor soter det nedover halsen på hylsa og hylsa flytter seg litt bakover i kammeret. Dermed oppstår merket i hylsebunn. Slike merker er ubrukelig å spå trykket med. Mål trykkringen og se etter utvidelse av hettelomma.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om du har presset hylsene for mye, så kan du bakke dien litt lengre opp.

Anbefaler deg å kanskje justere dien på nytt.

Helpresser du?

Om du helpresser hylse som er skutt i ditt våpen, er delvis ompressing veien å gå, at du presser bare halsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...