Jump to content

Utdøende patroner?


Vaquero

Recommended Posts

Her er noen uvanlige patroner for håndvåpen, noen av disse må være utdøende?

De med røde tall ser ut til å være sjeldne, eller aldri å se på skytebanen. Nå er jeg lite kjent i metallsilhuettmiljøet, men der mistenker jeg at det finnes mye rart av kalibere i bruk.

normal_Forsvinner.JPG

De grønne nummererte skulle leve i beste velgående, men noen her likevel for en sammenligning.

#1: .357 magnum er populær og vanlig.

#2: .357 Rem. Maximum sjelden å påtreffe, nesten aldri å se.

#3: 40 S&W, ganske vanlig og utbredt.

#4: 10mm. Auto, forekommer, men ikke ofte å se.

#5: 10mm. Magnum, sjelden å se.

#6: .375 Ihmsa, må være helt dø? Hylsen her er merket .375 Immsa, men kan utmerket bruke omformede 30-30Win. hylser. En jeg kjente hadde en slik revolver for metallsilhuett, tror det var en Ruger.

#7: .445 Super Mag. Den er neppe vanlig å se?

#8: .414 E.T. Gates, Den kan det umulig være mange som har?

#9: .41 Magnum, kan forekomme og hylser er å få kjøpt. Ikke vanlig på noen måte?

Link to comment
Share on other sites

Ingen som våget seg på denne, det er 100år for nytt for min interesse. Det kan vel bli neste generasjons samleobjekter noen av disse, kanskje som Mars-patroner idag.

Mars var skikkelige høyhastighetspatroner rundt 1900 og de fleste av dem er meget sjeldne idag. Dette fordi de aldri slo an blant datidens brukere eller militære.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, det er nokså nye ting, likevel litt morsomt å ha og reflektere litt over. Det ble utviklet mye rart i forbindelse med utviklingen innen IPSC og metallsilhuett. Mange søkte etter vidundermedisin i div. villkatter også, særlig innen rifle. Jeg har fortsatt flere "døgnfluer" for håndvåpen fra nyere tid. Ellers har jeg en del villkattkreasjoner = hjemmekomponerte patroner på eksisterende hylser for de som ikke kjenner begrepet villkatt. Men håndvåpenprodusentene ble med på litt av hvert for å tilfredstille skyttere som ville ha majorkrav med slankere patroner med større magasinkapasitet når flere ville bort fra 1911 mod. i 45acp. I USA er det også en viss populæritet å jakte med revolver, noe som også har drevet frem litt spesielle patroner.

Lokale villkatt- ingeniører ser ut til å ha avtatt betraktelig, men jeg kjenner en som aldri blir ferdig med prosjekter etter mange ferdige bak seg :D

 

Til slutt: mitt inntrykk er at det kom en del rart til Norge på 80 - 90 tallet som det er blitt veldig stille rundt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...