Jump to content

Hvordan bedde både låskasse og underbeslag??


73alfa

Recommended Posts

Jeg surrer med å bytte stokk på en gammel M98. Stokken er en Bell&Carlson Carbelite. Denne er laget for sporter-pipe. På børsa er det militær pipe, med en hylse med weaverskinne utenpå (fra XS Sight systems). Jeg har altså måtte ta ut ganske mye glassfiber i forskjeftet.

Men, det er flere småproblemer her:

-Det lille stykket med gods på tvers i stokken mellom magasin og avtrekker var av en slik beskaffenhet at nesten hele måtte fjernes for å få på underbeslaget, og for at avtrekket skulle fungere.

-Det flate stykket som låskassa ligger an mot var ikke vannrett, så dette måtte justeres for å kunne få inn skruene fra underbeslaget.

(innvendig er altså ikke denne stokken særlig godt tilpasset fra fabrikk)

-Til sist, så er det nå altså slik at når jeg trekker til skruene i underbeslaget, så tekkes det til så langt det går, men låskassa sitter likevel løst i stokken. Låskasse og underbeslag presser altså ikke skikkelig mot stokken fra hver sin side.

Her kommer altså spørsmålet:

Jeg har tenkt å bedde denne nå. Bør jeg ta dette i to omganger?

Altså, jeg tenker på å bedde låskassa i stokken. Ha i beddemasse og så tape låskasse og pipe fast. Deretter, når dette har herdet, så tenkte jeg å bedde inn underbeslaget.

Er dette riktig fremgangsmåte?

Link to comment
Share on other sites

jeg beddet en boyds stokk i to evt. tre omganger. Først bedder jeg fremre ring med kammer 4-5 cm utover løpskanalen. denne beddingen gjør jeg uten underbeslag. viktig å huske ikke få lim i gjenger, du kan med fordel bruke beddepinner fra midway

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ggest=true

 

Viktig pass hele tiden på at låskassa blir beddet rett, eller så kan du risikere å ikke få i underbeslaget. Neste opprasjon er å sette inn søyle bak om ikke det sitter der. og etter det kan fremre og bakre del av underbeslaget beddes.

 

håper det var til hjelp og ikke forvirring :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg driver fremdeles med forberedelser... På nettet ser jeg at mange bruker modelleire (plastelina?) til å fylle opp magasinbrønn og alle skruehull. Ser også at folk tar av avtrekket før de bedder. Er dette måten å gjøre det på, eller holder det å tape områdene man ikke vil ha klin på?

Neste spørsmål er beddemassen. Er stålepoxy (f.eks fra Biltema) bra nok som beddemasse?

Link to comment
Share on other sites

Dekk alt du ikke vil ha beddemasse på/i

Pass på at du ikke legger kassen for dypt i massen, altså ikke over halve kassen ned i beddemassen.

Avtrekkeren er så lett å ta av på en M98 at her ville jeg tatt den av!

Jeg liker at beddemassen tørker litt sakte.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok et kinkig utgangspunkt for å begynne beddekarrieren på...

 

Men; kjøp Locktite Hysol. Demonter alt du kan. Smør alt stål godt med Kiwi. Fyll plastelina over alt der du ikke vil ha Hysol. Lag styringer til skruene slik at du ikke "skeivstiller" låskassen slik at underbeslaget ikke passer til slutt. Legg godt med Hysol slik at du løfter kassen litt.

Tape' opp løpet slik at du ikke mister kontroll på oppliningen på løp/ stokk.

 

Les alt Arrowmaker skriver om mauserbedding og tilpasning.

 

Egentlig... Få litt hjelp? To hoder tenker bedre enn ett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...