Jump to content

Lørdags quiz, patroner


Veidinn

Recommended Posts

Vet ikke om dere orker mer nå? Det er godt ment mest for utvide horisonten til de som er interessert i patroner. Ikke de aller vanskeligste men de kan være litt ekle å finne utav for det.

 

Den helt til høyre er en 7,62x51 NATO produsert i 1963 av Norma Norge, trolig på kontrakt til Tyskland(?) 8)

 

 

 

DSC04165_zpsd373ee22.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må vel gi rett på den, det er en fransk 8x50R korthold men den har ikke den forsenkede rillen i bunnen. Fant ikke noe bedre forklaring i farten.

 

Det gikk unna nå

Ei tohi varjata er ganske nærme med et av forslagene men mine oppslagsverk kaller den noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er dårlig, klage sendes til fagforbundet for patrongjettere..!

 

Neida. Jeg burde vel strengt tatt spesifisert litt mer.

Har forøvrig hørt den nevnt som både 6,5 Russian Match og 6,5 Biathlon (med og uten x54mmR-spesifiseringen). Patronen var vel brukt mye i skiskytterrifler i gamle Sovjet. Finnenes svar var 6,3x53mmR, var det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Der finnes jo endel patroner som benevnes som 6,5x53 og 54.

 

Siden ingen klarte de to siste så får dere få dem her:

 

Nr. 2 er en vrien sak, jeg måtte jobbe litt for å finne utav den. Ifølge en bok om bunnmerkinger så er det en 8x57 Kropatschek, altså samme som nr.1 med noe lengre hylse. Den er jo lik i formen men noe lengre hals. Jeg vet ikke hvorfor.

 

Nr.5 er noe så enkelt som en 6,5 Carcano Korthold. Det er kun blykula som flyr avgårde, man ser at mantelen er krympet skikkelig fast i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...