Jump to content

bettinsolli vs 512 6,5vs7*65 R


Karl Anton

Recommended Posts

Hei mitt første innlegg så vennligst ha tålmodighet. :roll: Jeg lurer på mye med kombi så jeg får bare begynne i en ende og mase meg gjennom. Er det slik att patroner som 6,5*55(uten rille) har for høyt trykk til kombi slik at våpenet får slark? :?::? Hvordan er presisjonen i bettinsolli eller loddete kombi generelt i forhold til 512 med frittliggende pipe. Dette gjelder altså helt kalde løp i begge våpen

Link to comment
Share on other sites

Standardkaliber som 308 og 6,5 har noe høyere trykk. Om det gjør kombien slarkete er heller tvilsomt. Min 512 med 308 riflepipe, fungerer helt topp. Eneste forskjellen i praksis er at du må ta ut hylsa etter bruk, mens man med R-kaliber kan "tømme" hylsa ut.

512n min har utmerket presisjon, men det kan kombier med loddede piper også ha. Forskjellen er ved flere skudd etter hverandre. I kombier med loddede piper vil treffpunktet stige etter 2-3 skudd pga varmagang og utvidelse av løpet i lengderetning. Dette er grunne til at man kun må avlegge 3 skudd på storviltprøven med kombi.

 

For å oppsummere: Har du mulighet så kjøp en kombi med r-kaliber, 7x57R er et godt allroundkaliber i kombi. Finner du et godt kjøp, så trenger du ikke vektlegge dette for mye er min mening( jeg betalte 1500kr for min 512, da duger 308 :wink: ). På jakt er det sjelden avgjørende med frittliggende pipe ala 512, men justering av treffpunkt i forhold til åpne sikter eller haglsvermen, gir likevel fordeler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...