Jump to content

Rypebestand vestlandet


jonen

Recommended Posts

Har hittil iår vert tre dagsturer på rypejakt, og antall observerte ryper er mildt sagt elendig. Jeg og en kompis har besøkt noen normalt svært gode og flotte lirype-terreng. På første tur (7 timer) fikk vi opp 4 i èn flokk, og han skjøt èn (voksen) På tur to (8 timer) så vi ingenting. Siste turen vi hadde (7 timer) lettet 2 lifugl og jeg skjøt den ene (voksen) Fjellryper i fjellrypeterrenget så vi ikke i det hele tatt.

Jeg tror at, ihvertfall på vestlandet, er det aller meste av årets produksjon gått tapt til fordel for predatorne, noen fosvant som egg, og resten som kyllinger i løpet av sommeren. På vestlandet er nok ravnen den verste tyven.

Det jeg har hørt om felte ryper på vestlandet hittil iår er at så godt som alle er voksne fugler. Dere som har skutt ryper, er det ungfugl eller voksne ryper? Om du ikke vet det ser du det på vingefjærne: Dersom den tredje fjæra, regnet fra vingespissen er lengst av alle, så er det en voksen fugl. Er det en rype fra årets produksjon så er den tredje fjæra kortest.

Link to comment
Share on other sites

Her på Vestlandet som eg jakter så er det et ganske normalt år. Var en tur i går, i perioder med tett skodde. Såg allikevel ca 40-50 fugl. Snakket med grunneiern på terrengene eg jakter, som sa at jegere som har jaktet her tidligere i høst har sett og skutt bra med fugl. Kyllinger og voksne.Så her som eg jakter er det et normalt år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...