Jump to content

Rådyrjakt med hund 2014


cowboy-gutten

Recommended Posts

Hei på dere!

 

Så i fjor at tråden Rådyrjakta 2013 ikke blei benyttet før på slutten av sesongen, derfor lager jeg denne tråden allerede nå.

 

Noen som har gjort seg noen forberedelser allerede? Bukker på kamera? Har noen fora i vinter? Har rådyra greid seg bra?

Personlig har jeg kjøpt meg ny valp, er liksom det som er sjarmen med rådyrjakt, så mye av høsten vil nok gå med på å trene og jage inn den ;) Noen som trener hund fortiden?

 

Kom med svar, lenge til jakta, men det går fort ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve meg på rådyrjakt (ikke bukkejakta) nå til høsten og vet hvilket terreng jeg skal være i. Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre for å få en litt større sjanse for å få noe dyr? Forberedelser av skytepost, legge ut mat der en gang i uken regelmessig sånn at dyrene er innom der for å sjekke om det er mat der i jakta også? Har aldri jaktet på rådyr, så om noen har noe tips og triks så hadde det vært helt kanon! Skal forsåvidt jaktes med rifle

Link to comment
Share on other sites

Setter store forventinger til rådyrjakta i år etter at jeg skjøt mitt første rådyr i fjord, som 16 åring! :) Pappa og jeg satt egentlig på post etter skrike og ravn, rev og rådyr, han med salongen og jeg med .308 win. Hadde lagt ut hundemat fra first price til skrike, ravn og rev. Rådyra var i området og vi plasserte oss ved en av trekkrutene de bruker daglig. I og med at børsa var skutt inn med oryx, brukte jeg denne. Også for å dobbeltsjekke før elgejakta.

 

Da vi hadde sittet noen timer og pappa hadde skutt to skriker, begynte det å knake i buskene til venstre for oss, ca 60 meter unna. Etterhvert kom det ut et rådyr, ei geit som stilte seg pent opp på ca 70m. Skuddet gikk og rådyret lå på stedet!

 

Blir garantert rådyrjakt i år og!

 

PS: Vi hadde avtale med en fra jaktlaget om godkjent hund, samt klarert med grunneier.

 

2013-10-01084815_zpsaabeaf4d.jpg

 

I år har vi kartlagt litt nøyere hvor rådyra befinner seg i skogen, og vi har sett etter spor og faste ruter. Lover godt!

Link to comment
Share on other sites

Er for lite rådyr i terrenget til at det blir skutt slike i år ser det ut til. Jeg lever alikevel i håpet, og spesielt for bukkejakta.

 

Men har viltkamera ute og følger med. Denne geita har fast tilhold her og jeg forventer minst trillinger fra henne i år etter at hun hadde besøk av bukk i fjor høst :)

 

PIC+%25285%2529.JPG

 

Har vært flittig med motorsaga i vinter for å forbedre skjul og beiteforhold rundt viltåker. Da ser det ofte slik ut etterpå:

 

20140119_131110.jpg

 

Og det setter definitivt rådyra pris på:

 

20140119_124734.jpg

 

Morsomt å se at de konsekvent tar toppskuddene først. Mest næring og smakelighet der:

 

popul%25C3%25A6rt+beite.jpg

 

 

Også sanket jeg godt med slike i høst:

 

Eiken%25C3%25B8tter.jpg

 

 

Endel satte jeg ned ute i landskapet, som et langsiktig tiltak, også satte jeg noen hjemme for å se hva som skjedde.. Dette var hva som kom opp etter en måneds tid.

 

20131220_203229.jpg

 

 

 

 

 

 

Ja, jeg er klar for rådyrjakta. Veldig veldig klar! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, her har du tatt bra tak med saga ja. Får prøve å få til noe tilsvarende sjøl. Har du tips i forhold til hvilke habitat man bør kappe? Nær en av dyras stier, nær skogsbilvei, i tilknytning til en riflepost?

 

Veldig imponerende med planting av nøtter også :D Spennende hvordan det tar i vei mot sensommeren

Link to comment
Share on other sites

Moro med tilbake meldinger

 

et litt tips, vis du skal jakte Rådyr til høsten, bruk mye tid å skogen før jakta, gå å se etter feinger og møkk. Vis du skal jakte Rådyr uten hund og ikke i bukkejakt perioden som jeg forsto det som, så kan jeg anbefal snikjakt, dette kan være veldig effektivt.

 

Men jakt med Hund kan anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Med 3 sesonger uten los på rådyr i eget terreng så ser det jo virkelig lovende ut for høsten :?

 

Gikk fort nedover fra 2-3 loser om dagen i 2007 til dagens tilstand......og nei vi har ikke skutt ut bestanden, vi har kun skutt noen få bukker de siste åra,det er det nok "kattepus" som må ta skylda :trist:

Link to comment
Share on other sites

I hele formiddag har ei gjeit med fjorårskalv hold til nede på jordet bak låven. Dette var moro da jeg tok ut gjeita som har holdt seg der i mange år, rett før jul. Hadde litt lyst til å slippe bikkja på dem med de skal få være i fred frem til august.

 

Bare gaupa og ulven holder seg borte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Oppdatering!

 

 

På terenget mitt ble det påkjørt og drept en pen 4 tagger

Og ei geit mista 3 killinger i slåmaskin forige uke! Men det

Er gladelig og se at det er to andre geiter med trillinger i år

Ellers begynner valpen å vise brukbar jaktlyst,kommer til å jage

Den i på hare da den følger rådyr spor på

åpentvær;) ossen går det med dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...