Jump to content

9,3x62 og N150


tinytim

Recommended Posts

Jeg har bestandig brukt N150 når jeg har ladet mine 9,3x62 patroner, har brukt 58 grains med 18,5 grams kuler, mest Lapua Mega, nå begynner jeg å gå tom for krutt og må skaffe mere hvis det er mulig. Når jeg kikker i dagens ladetabeller fra Vihtavuori så er maks ladning med N150 kun 55,6 grains, er det noen som vet om dette har med at 150 kruttet har blitt litt kraftigere eller om de kun er i overkant forsiktige. Jeg har aldri hatt problemer med 58 grain og børsa går utrolig godt med den ladningen. Dagens børse er S&L 97DL men den skal byttes ut med Blaser R8, regner med at det ikke burde bli noe problem med samme ladning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner det, men spørsmålet mitt var egentlig om 150 kruttet har blitt kraftigere med nyere lot'r, ser i ladeboka nr.5 som kom i 2002 at de anbefaler mellom 58 og 60 grains for 18,5 gram Nosler. Det er sikkert denne jeg har brukt som utgangspunkt. Nå har jeg ikke noen nyere utgave av ladeboka så jeg vet ikke hva som står der, må få sjekket det hvis ikke noen her kan opplyse meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Vihtavuori har justert ladningene nedover for N150 er det pga endringer i brennhastighet som gjør at de gamle maksdataene gir for høyt trykk.

Ville uansett begynt lavt med ny rifle og skutt over kronograf. Da finner du fort ut hvor landet ligger mtp. trykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...