Jump to content

Harehund til nybegynner


ExpressHaren

Recommended Posts

Hei!

 

Tiden er inne for harehund men som vanlig, det store spørsmålet blir jo hvilken skal man ha?

 

Tidligere erfaring er stort sett hamiltonstøver og schweizerstøver, likte de ganske så godt men av de to heller jeg mest mot hamilton.

 

Det som blir viktig for meg er vel hvordan de funker som nybegynnerhund og familihund, venter førstefødt i år så er greit om de går overens med barn.

 

Noen tips og råd? :D

Link to comment
Share on other sites

Hei. Fikk dunkervalp i juni og førstefødte i august.

Veldig rolig innehund, tålmodig og tolerant ovenfor babyen.

 

I skogen kan den minne om harehundenes chuck norris. Får ut haren 9/10 ganger vi slipper. Gode og lange loser, sta jævel som nekter å gi seg på tap, første haren tok jeg for han da han var 5,5mnd. Så har svigers skutt en og en annen på laget fikk tatt en tredje på valpens første sesong sist helg.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Og ja, glemte å nevne at det er min første harebikkje, så fungerer utmerket som nybegynnerhund ;)

Eneste kan være at den er noe sta, og lange dager/kvelder mens du venter på at:

A) hunden blir sliten og kommer tilbake

Eller

B) hunden innser at det ikke blir noe ut av denne foten/tapet

 

:P

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er nok liten tvil om at dunker er den mest familievennlige harehunden. De fleste er rolige bortsett fra på jakt, samt sosiale og glade i mennesker og særlig barn. Min dunker tusler rundt inne sammen med min treåring hver dag. Dunker går for å ha stor jaktlyst, men samtidig god kontakt med eier under jakt. Rasen er også ofte lette å prege mot rådyr. Min anbefaling også er derfor dunker til deg som nybegynner og med småbarnsfamilie. @Thos - du skal være glad du har hund med over middels jaktlyst!

Link to comment
Share on other sites

@Thos - du skal være glad du har hund med over middels jaktlyst!

 

Ja, er veldig fornøyd og ryktene går blandt ekspertene hører jeg. Avlsrådet maser fra tid til annen om utstilling og jaktprøve når han blir gammel nok, er 11mnd nå, så 4mnd igjen til han kan prøve seg. Tror planen er utstilling i sommer på Biri. ;)

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva som er den beste i skogen kan nok diskuteres..Det finnes vel gode og dårlige eksemplarer av alle!Men min erfaring sier at de Norske rasene er veldig rolige innendørs,og har godt gemytt,tross endel innblanding..Ser ikke poenget med utenlandsk om du får en god Norsk rase,men man finner enkelete Norske og som ikke blir alt verden..Anbefaler Dunker eller Hygen jeg da,om gemytt/familieliv teller mye,og er du heldig,og gjør ting rett.kan du få en stjerenei skogen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min annbefaling er også dunker, selv om jeg har hygen selv. Neste hund _skal_ være dunker her i hus.

 

Alle de 3 norske har ord på seg for å være rolige inne og med stor iver ute i skogen. Flotte familiehunder.

 

Uansett hva du går for, velg norsk støver! :-) de er ikke noe dårligere enn de andre støverrasene :-)

 

Lykke til med valg av valp og velkommen til vår verden ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok liten tvil om at dunker er den mest familievennlige harehunden.

Dryg påstand uten hold!!!

 

 

Det er ikke verre enn at man får den hunden man fortjener. Av de vanligste harehundene så får du en grei familiehund nesten uansett - men noen har litt større krav enn andre, både raseavhengig og individavhengig. Noen KREVER den daglige gåturen, holder sirkus et kvarter når dem kommer inn og må tenke seg om før dem hører.

Mens andre er fullstendig uproblematiske og bryr seg ikke om det ikke ble tur den dagen...

Link to comment
Share on other sites

Må jo være lov å være litt sjåvinistisk på vegne av egen rase i et slikt forum(-: Jeg kan jo moderere det litt til å si at dunkeren er kjent for å være den mest familievennlige. Er enig i at man for det man fortjener, men kanskje litt lettere å få det til med en dunker sammenlignet med mange av de andre støverne. Uansett er ofte støverne generelt glad i barn og familievennlige

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...