Jump to content

Nybegynner tips


Tommen

Recommended Posts

Hei, har takket være sniper-two fått interessen for dynamisk skyting. Han fikk meg til å ta kurset på rygg skytebane i gyland, flekkefjord og nå tenker jeg å være ute i god tid med våpenvalg når jeg har vært medlem lenge nok til å kjøpe selv.

 

Hva anbefaler folket som et begynnervåpen til production og/eller standard i 9mm eller 40 s&w?

 

Og hva anbefaler dere slags våpen i 22 lr med mulighet for demper til mengdetrening?

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp tatt kurset selv, og trives enn så lenge godt med Production og 9mm. Da er det rimeligere å trene enn med .40, og jeg gråter ikke om det forsvinner noen tomhylser. Er det billigere å trene er det lettere å trene mer, ihvertfall synes jeg det. Finnes mange gode våpen til Production i forskjellige prisklasser, så det er mye å velge blant i den klassen også.

 

Når det gjelder .22 så finnes det ombyggingskit i .22 til mange våpen, f.eks. CZ, Glock, Sig m.fl. Da kan du trene med samme våpen hvis det frister. Skal du ha en egen .22 til trening så skulle jeg tro at det meste duger, så lenge du får en brukandes hylster til pistolen. F.eks. Browning Buckmark eller Ruger mk 1, 2 eller 3 er billige og kurante .22 pistoler som greit kan gjenges for demper. Du får også kjøpt Sig X-Five som .22 pistol, mulig andre produsenter også har den muliheten.

Link to comment
Share on other sites

Eneste negative med .22 kit til Shadowen er prisen. Pistol til 7K og .22 kit til 5K skurrer litt i mine ører. Du kan faktisk kjøpe en fullt brukandes .22 pistol billigere enn det kitet, dessverre. Synd, for det jeg har prøvd funker utmerket, og er flott å skyte med. Men pga. prisen hadde jeg personlig heller kjøpt en annen .22 pistol enn et .22 kit til Shadow.

 

Hvis du derimot kjøper en Sig til 12K og et .22 kit til ca. 4K, det høres litt mer riktig ut for meg.

 

Alt dette er selvsagt bare meninger, hvordan Tommen vil prioritere er jo helt opp til ham.

Link to comment
Share on other sites

Virker som shadowen er et bra våpen etter det jeg har lest på kammeret vertfall. Et .22 kit frister, men det blir nok senere i så fall. Prismessig kjøper jeg gjerne brukt, håpet å komme under 10 000 for begge våpnene. Bør jo gå?

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

La oss ta litt fra ting en har erfart ikke var så glupt å gjøre i begynnertiden:

 

Hovedtrekk:

Er enig i at det optimale er å skaffe seg et .22 konverteringskit for pistolen man har tenkt å skaffe for mengdetrening. Vær dog obs på at dette kun gir deg trening i sikte (om de er identiske) og avtrekk.

Våpenmanipulering trener du med dummykuler/magasiner. Du kan skrelle av mange sekunder i løpet av et stevne ved å ha stått på en dyne i stua og skiftet magasiner som en annen tulling istedenfor å slumpe i sofaen og vegetere foran Paradise Hotel. Når dette sitter kan du begynne å ta med magskift i skytetreningen din også. To skudd i blink, magskift, to skudd i neste blink, magskift..

Et ganske godt tips når du begynner løypetrening er å få en ondskapsfull medskyldig til å ladde magasinene dine, og inkludere dummypatroner her og der. Da får du trene deg litt i FTF/malfunction også, så du ikke står der som en tulling og virrer med hodet når det sier klikk istedenfor smell i en ekte stage :D

Når du skal begynne å øke på skuddtakten er det intet substitutt for fullsize ammo. Det er da du får inn ting som rekylkontroll og klarer å se om doubletaps er kontrollerte eller lotto. En doubletap er to kontrollerte, siktede skudd i rask rekkefølge, ikke å sikte for så å trykke to ganger :D

 

SKAFF TRENINGSMAGASINER!

Pistolen din er sannsynligvis levert med fine fabrikkmagasiner. Spar på disse, bruk de til konkurranse. Så skaffer du deg noen småjalla andre magasiner til trening.

Fordeler:

- Du sliter ikke ut/skader de gode magasinene på x antall hundre dropp i grus

- Jallamagasiner har som regel litt mer feilfunksjon. Så får du øvd på det også.

Ulemper:

- Du må kjøpe et ekstra sett magasiner. Har du pistolen lenge nok hadde du måttet det uansett etterhvert som de gode magasinene ble slitt. Bedre å bytte ut billige enn dyre magasiner, no?

 

Gode tips: Alle magasiner som har gått i grusen sjekkes før de brukes igjen. Det er utrolig dumt å få grus inn i pistolen, både levetidsmessig og konkurransemessig. Ser mange på konkurranser som tømmer, demonterer og børster magasinene sine mens de venter på neste stage. Hvorfor? Fordi de har latt være å gjøre det en gang, og fått en jam som følge av det. Det er også utrolig dumt å ødelegge en dyr, fin pistol på ren skjær latskap :D

Om du ikke har demonterbare magasiner, ta i det minste ut ammoen, blås dem rene, fyll dem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...