Jump to content

springfield custom 1911


MAGNUMFREAK

Recommended Posts

Har en 5" Springfield Custom 45ACP. Kan anbefales. Hvis ikke noen har gjort hjemmemekk på den da. Det betyr: Siden det er en custom, må de tilpasses av en smed. Husk det, særlig siden 1911 ofte fremstilles som et selvbyggevåpen man kan skifte deler på som man vil.

 

Min pistol har nydelig nettskjæring (=godt grep), hurtige LPA? sikter og Nowlin løp. Nydelig presisjon og stor, men ikke brautende magasinbunn. Alle deler var tilpasset og nummerert fra smed.

 

Jeg kjøpte min brukt, og må fremføre et varsko: Sjekk at den forrige eieren ikke har gjordt alvorlige egen-customiseringer av våpenet. Min, viste det seg, var påsatt wolfram guide-rod og hadde klippet(!) rekylfjær. Dessuten hadde den forrige eieren sansen for bling, og byttet ut bla. "løpslenkepinnen" med en som ikke holdt de små toleransene fra customiseringen. Fatalt.

 

Til å begynne med lada jeg ammoen selv, men etter et år eller så, ble jeg lat og bare kjøpte ammoen. Etter noe tid (5000 skudd) begynte våpenet å produsere metallspon og bli upresist, det var mer eller mindre banka i stykker, både stammen, sleiden og løpet. Nå har den ligget i skapet et halvt år og samlet støv i påvente av overhaling/dødsdom.

 

Kvaliteten var utmerket, samlet 5 i 10-er'n og var ikke kresen i maten. Min ble ødelagt av usynlige etterjusteringer foretatt av lekmann. :trist:

 

Disse våpnene er litt uvanlige i Norge, de ble tatt inn av entusiaster og uten noe forhandlernett på 90-tallet, før folk begynte å kjøpe STI. Derfor kan det være litt risky, men de bruker vanlige 1911-deler, bare husk å få disse tilpasset. Jeg mener at en brukt Springfield Custom 1911 er verdt ca 5-7000

Link to comment
Share on other sites

Dersom den ikke er tukla med av ukyndige, har jeg inntrykk av at det er litt aldersavhengig. Jeg har en 80-tallsmodell som ble bygget til IPSC Open av Springfield custom shop i .38 super, denne er noe av det bedre 1911 som finnes, og du skal høgt opp i pris for å finne en ny en som matcher i kvalitet. Spennet derfra til en "ordinær" noen og nitti modell som er tukla med av hjemmemekkere er ganske stort...

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

STI er neppe bedre i kvalitet, de er bare nyere, og dermed høyere i pris. En utukla Springfield Custom til den prisen: Jeg ville kjøpt den, såfremt den er tight og ikke skrangler. Ga selv 9900 for min second hand, men jeg var ung og uerfaren :roll: . Selger hadde gitt 22000 for den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...