Jump to content

Kjøp av våpen i Sverige !


BigHorn

Recommended Posts

Ofte ligger det jaktvåpen på Blocket som jeg gjerne ville kjøpt.

 

Hva mer trenger jeg for å få kjøpt våpen ( privat eller butikk) i Sverige, annet en gyldig våpensøknad fra Norge ?

Hvilke papirer påkreves ved riksgrensa ?

 

"vil hente våpenet selv, ingen postgang"

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på om privatpersoner i Sverige kan søke om våpeneksport?

 

Våpenforhandlere søker om eksport på vanlig måte ved hjelp av en kopi av din godkjente våpensøknad. det koster dem ca 700SEK for søknaden, så du må regne med mellom 700 til 1000 kr i tillegg for våpnet ditt.

 

Når alt er i orden, behøver du bare å stoppe på en aktiv tollstasjon for å fortolling og signering av din våpensøknad ( Tollvesenet skiver under som selger på søknaden)

Link to comment
Share on other sites

Det store problemet med kjøp fra privatpersoner i Sverige er at de besvarer hverken mail eller telefon om du prøver å få kontakt med dem, etter en del titalls forsøk har jeg gitt opp å kjøpe fra privatpersoner. Våpensjela mi har grått blod over våpen jeg ikke har fått mulighet å kjøpe, våpen jeg aldri har sett til salgs i Norge.

Ønsker deg lykke til, men får du ikke svar så må du ikke bli overrasket.

Link to comment
Share on other sites

jeg har tenkt på det samme. og skrev da en mail til både norsk og svensk politi der jeg satte opp et eksempel på et våpen , tror det var en tikka i 308 (fant bare et våpen på nettet som jeg linket til) og spurte hva gjør jeg om jeg

1: kjøper dette av en våpenbutikk

2: kjøper dette av en privatperson.

 

Fikk en veldig hyggelig mail med info fra en dame i polisen der borte. og en like hyggelig mail fra en på våpenkomtoret her hjemme. Brukte for letthets skyld "lokalt " politi i sverige, altså det som er rett over grensen fra Bodø. Nå ble det ikke kjøp den gangen, og mailene forsvant i et datakrash men var ikke vanskelig å få svar .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...