Jump to content

accubond i 9,3x62


sselg 1971

Recommended Posts

sitter her å lure på hvor mye ladde vekt jeg eventuelt kan bruke på min rifle. blaser r8 i caliber 9,3x62. ladder med norma 202 krutt og rws hetter i norma hylser. kule jeg bruker er nosler accubond 250 grs. har laddet fra 58 gr til 60 gr. ingen tegn til trykk. fikk 750 ms. på 58 gr og 790 ms med 59 gr. 60 gr krutt fikk ikke noe mere fart. rare greier. noen som har erfaring med denne kuletypen ?

Link to comment
Share on other sites

sitter her å lure på hvor mye ladde vekt jeg eventuelt kan bruke på min rifle. blaser r8 i caliber 9,3x62. ladder med norma 202 krutt og rws hetter i norma hylser. kule jeg bruker er nosler accubond 250 grs. har laddet fra 58 gr til 60 gr. ingen tegn til trykk. fikk 750 ms. på 58 gr og 790 ms med 59 gr. 60 gr krutt fikk ikke noe mere fart. rare greier. noen som har erfaring med denne kuletypen ?

 

N202 tilsvarer Rottweil R-903, da finnes ladedata (Ladedaten) fra Brenneke i Tyskland for sin 247gr TOG i 9,3x62 som evt. kan samliknes med accubond 250gr for å få et utgangspunkt. De lader 64gr R-903 som maksladning. Ta en titt da. Tabeller finnes på Brennekes nettsider, brenneke.de. Også på engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke mer enn 57.5 grains i hylsa. men det er WV140. Er ikke helt sammenlingbart. Da er hylsa nesten full. Tusler avgårde i 710 m/s. det holder i massevis som elgvelter. De er nokså myke de kulene så veldig fart i de vil jeg tro ødelegger mer. Har veldig god erfaring med den hastigheten og de kulene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så vanskelig dette egentlig.

 

Norma Oppgir 202 bak 232grs og 282 grs kuler.

 

Norma 202 - maks ladning 232grs Ca 61 grs/820m/s - 286grs 56grs og ca 720m/s. Hastighet = trykk så om hastighetene er høyere enn det fabrikkene oppgir er trykket nesten alltid også høyere.

 

Da vet du at du skal ha oppi mindre krutt enn 232grs og få litt mindre hastighet, og du skal ha oppi mer enn med 276grs kulen og få mer hastighet.

 

Når du har oppi mer krutt og du får mindre og mindre og mindre ekstra hastighet pr ekstra grain med krutt betyr det at du har nådd maks hastighet for det aktuelle kruttet med den bestemte kula. Eneste du oppnår deretter er å øke trykket uten å få noe tilbake.

 

Som du beskriver det er 59 grs en passe ladning i børsa di. Du har god hastighetsøkning og er samtidig såpass mye under maks ladningene på 232 grs kulene med ei tyngre kule til at du sannsynligvis ikke gjør mye galt i å bruke den her hjemme. Om du skal en tur til Afrika ville jeg tatt av ett grs til da varme patroner gir mer trykk og da selvfølgelig mer hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...