Jump to content

Restene av en tomhylse med kordittstaver - er dette en .303?


JonKol

Recommended Posts

Hei!

 

Håper jeg ikke bommer helt med min første post her, angående forumseksjon. Jeg fant sent i fjor høst resten av en tomhylse med kordittstavene fremdeles inntakt. En av hobbyene mine er metallsøking, og denne dukket opp på et jorde ved gården til foreldrene mine. Ingen i min familie kjenner til noen form for våpen i bruk der igjennom tiden, annet enn hagle, så jeg har ingen referansepunkter.

 

Jeg har forsøkt å google ut ifra det utgangspunktet jeg har, og jeg lurer på om noen her klarer å hjelpe meg med siste del av identifiseringen av denne gjenstanden?

 

Patronen er som dere ser ikke komplett, ergo får jeg ikke målt lengden 100%. Når jeg måler fra ytterste del av kordittstavene og til bakre del ved tennhetten så måler den 4,2 cm. Bredden (målt bak ved tennhetten) er 1,4 cm.

 

Merk: Rutene på arket som hylsen ligger på er 1x1cm.

 

korditt1b_zps63d88a93.jpg

 

korditt2b_zps39fd04a0.jpg

 

korditt3b_zpsec340453.jpg

 

Er dette et .303 prosjektil? .303 er det som jeg ser ofte går igjen når jeg googler, og formen ligner. Skjønt, jeg har ikke funnet oppgitte mål på prosjektil + hylse ved googling. Håper noen har anledning til å bekrefte/avkrefte teorien min angående .303.

 

PS: Alt er satt inn med vaselin for at det skal bevares bedre, derfor ser det litt guffent ut.

 

-Jon-

Link to comment
Share on other sites

Forum hvor man får seriøse svar umiddelbart må være noe av det beste jeg vet. :D

 

Mange takk for bekreftelse, veldig ålreit å ha det i orden. Bildene skal legges ut i en "kuler og krutt" seksjon på en side med detektor-funn fra Norge, så det var litt ekstra viktig for meg å ha en 100% ID på om det er en .303 eller ei.

 

Funnstedet har forøvrig vist seg å ha en nokså variert historie; så langt så har det blitt funnet tre musketkuler, et fragment av en fjerde, et 3-ringers muskettprosjektil, 12 og 14 haglepatroner (av den gamle typen), 9 mm, .308, 30.06, .22, og jammen så er det faktisk en tomhylse til som jeg mangler en 100% ID på, når jeg tenker meg om.. ai ai, da drister jeg meg til å legge ut bilder av den og.

 

ukjenthelb_zpsdf087de7.jpg

 

wcc45muligensb_zps0bb7f8da.jpg

 

ukjentblantrestenc1_zps76627193.jpg

 

Skriften på hylsen har jeg klart å tyde til "WCC" samt "45". Antar at det da blir "Western Cartridge Company" og årstall 1945.

 

Bredde der kulen har sittet: 0,8 cm

Full lengde på hylsen: 3,4 cm

 

Jeg blir veldig fornøyd om noen kommer med innspill på denne også. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...