Jump to content

N310 eller N320 krutt til 158 grains SWC i 38 special


Aircooled

Recommended Posts

Som tittel sier skal jeg til og lade 38 special med 158 grains blykule fra kulegrosisten. Tidligere eier ladet med N310 i Lee autodisk, så jeg har ikke nøyaktige ladedata med de kulene. Ladeboken anbefaler 320 med en startladning på 3,5 grain.

Jeg må kjøpe krutt uansett, så hva anbefaler folket ?

Link to comment
Share on other sites

Hum taurus... Gammle smithløpmeller tilsvarende... Da vil nok en slapp ladning funke greit. Rugere foretreller litt raskere ladninger. Tilmfelt er min favoritt 125 gr belagt kule, med ca 5 gr n320 bak. ,en din kule er jo tyngre og vil kanskje ikke trenge så mye krutt... Men 3'5 gr er slapt og vil gi en del uforbrent krutt om mine forsøk på CAS ladninger skal legges tilmgrunn.

Link to comment
Share on other sites

3,5gr med 310 på 158gr rundnesa kule var den gamle standard revolverfelt ladningen jeg brukte på begynnelsen av 90 tallet, går som ei kule :-)

 

Her er ladedata fra Ladeboka versjon 2 for 310 og 320 for 158gr SWC, burde bli nogen lunde det samme for rundnesa 158gr

 

38SPEC310.jpg

 

 

Riktig! Har brukt 3,1 - 3,4 N310 på denne kula. Finn ut hva som går best i din revolver. Det kan hjelpe å krympe hardere for å øke trykket = unngå uforbrent krutt

 

M

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt fin ladning du har valgt ut, lader selv 3.6 N320 bak 150grs Lee. Gir ca 800ft/s i min 6" (650ft i snubben). Ikke akkurat magnum, men en veldig OK koseladning. N320 er et bedre all-round krutt for 38 enn N310, men om du også planlegger å lade 105 Lee og ikke kan ha mer enn en boks krutt i hus vil nok 310 være rette valget.

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt fin ladning du har valgt ut, lader selv 3.6 N320 bak 150grs Lee. Gir ca 800ft/s i min 6" (650ft i snubben). Ikke akkurat magnum, men en veldig OK koseladning. N320 er et bedre all-round krutt for 38 enn N310, men om du også planlegger å lade 105 Lee og ikke kan ha mer enn en boks krutt i hus vil nok 310 være rette valget.

En boks med krutt :shock: er det mulig da :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte mye n-310 før, men ble litt lei av at det sa poff på førsteskuddet (spesielt når det var kaldt)...

Siden jeg ikke liker å sette kulene langt nedi hylsa heller så har det blitt til at jeg bruker tregere krutt til .38'n..

Da jeg etterhvert hadde brukt opp 310 kruttet mitt i .32'n så begynte jeg med n-320 i den også. Syns til og med at presisjonen ble litt bedre i .32'n med 320 kruttet :-)

Generelt så liker jeg å bruke krutt med høy fyllingsgrad både i rifle og pistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...