Jump to content

Kortbeint eller langbeint til hare og rev?


RichardS

Recommended Posts

Hei,

 

Etter at min gamle dachs nok hadde sin siste jakthøst i fjor, har jeg begynt å se meg om etter en ny jakthund. En nedgang i rådyrbestanden i terrengene mine de siste årene, har gjort at hare- og revejakten har fått større betydning. Dette blir tatt med i tankene når ny hund planlegges.

 

I utgangspunktet har planen vært drever med passende linjer, da jeg har falt stort for denne rasen etter å ha jaktet rådyr over et par gode eksemplarer de siste årene. Ideelt sett hadde jeg funnet en parring hvor begge foreldre har premiering på både hare, rev og rådyr, men detter er kanskje ikke så realistisk. Derimot har jeg også lekt med tanken på å skaffe en støver til hare og rev, og heller ta rådyrjakta over andres hunder. Har aldri jaktet med støvere (bare kortbeinte hunder her i traktene), men har hørt flere si at det skal være en "annen verden" å jakte rev og hare med støver kontra kortbeinte raser. Dersom man har som utgangspunkt at man ønsker å holde reven over bakken og dermed velger rase etter dette, finnes det store forskjeller i den praktiske jakta mellom å bruke kortbeint hund eller støver? Finnes det forskjeller mtp søk, hvor gamle spor som tas an, evne til å utrede nattfot og tap, evne til å få losdyr til å ture etc.?

 

Dersom jeg velger drever og bruker denne på hare og rev etter nyttår (slipper på spor), vil dette da kunne skade søket i betydelig grad?

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne, siden du tenker på jakt i Januar og Februar: Jeg hadde tatt med i betraktningene, hvor store snømengder jeg kan forvente i jaktterrenget på denne tiden. Lange bein er jo en fordel når det er blitt mye snø.

 

Akkurat nå har jeg så mye snø i terrenget, at selv elgen ønsker seg lengre bein. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker kortfoting mye på hare og rev, og det fungerer veldig bra. Det er en petit basset. Farta etter hare og rev er like høy som hos en langbeint støver, og det er vel egentlig bare det faktum at støver klarer 10-15 cm mer snø som utgjør en vesentlig forskjell. Søket hans er like bra som på en støver. Og så brukes han jo på rådyr om høsten, kjekt med kombibikkje.

 

Dette varierer jo endel fra kortfoting til kortfoting, så man skal gjøre et godt valpevalg for å få et bra emne å jobbe med. Det kan hende at du får større utbytte av rev- og harejakt dersom du rendyrker en langfoting. Det er ikke noen forskjell på nese og evne til uttak mellom kortfoting og langbeint.

 

Å slippe rett på spor er aldri gunstig for selvstendighet og søk ("sjefen" finner all moroa, og det lærer bikkja), da ville jeg iallfall hatt en godt innjaget og moden hund med et par-tre sesonger på baken før det praktiseres.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fint svar Ranger!

 

Jeg heller nok også litt mot å bruke kortfoting som kombihund på rådyr i tillegg til hare og rev. Og ut fra det du skriver at en basset (dermed også drever går jeg ut ifra) er like bra som støvere med tanke på nese og evne til uttak, så blir dette enda et punkt i favør av en slik.

 

Hvordan opplever du forresten petit basseten på hare og rev? Er det vanlig at rasen jager disse viltslagene?

 

Jakter du hare/rev etter jul med din basset? Jakter du da i rådyrfrie terreng, eller slipper du også hunden i frisøk der hvor han kan ta ut rådyr? Det er dette jeg er litt redd for med en kortfoting nemlig. Jeg har tilgang til et par terrenger som ligger såpass høyt at rådyrene trekker ut på vinteren, og her kan jeg jo slippe en drever i frisøk. Men samtidig vil jeg gjerne jakte mest mulig rev også i terrenger hvor rådyra overvintrer, og da må jeg nesten slippe hunden på spor for å være rimelig trygg på at det ikke blir rådyrlos. Så det å gå med hunden i bånd og slippe på spor, vil dette være like skadelig for søket som det å gå sammen med hunden når den er sluppet løs (noe som har fulgt meg i alle år at er "fy fy")?

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha bikkje til hare/rev velger man langbeint bikkje.

Ja det finnes kortbeinte som er veldig bra men i forhold til ei langbeint er de ei middels bikkje.

Tar man jobben med å få den rådyrrein har men ei bikkje man kan bruke i en lang sesong.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen grunn til at det skulle være dårligere neser på kortfotinger nei, kan ikke se jeg har sett noen forskjell på evnen til uttak enten beina er lange eller korte.

 

Angående basset på hare og rev, så brukes vel de fleste basseter på rådyr, noen kommer aldri i kontakt med hare. Derfor blir de ofte omtalt som rådyrbikkjer, men man skal huske at rasen fra gammelt av ble avlet for å stupe inn i kratt og kvist etter hare og kanin. Derav den beskyttende stripelsen også. Får de lov til det, så jager de hare av hjertens lyst, de er jo på mange måter harehunder. Mi bikkje er veldig vant til og glad i å jage hare, siden han har blitt jaget inn på hare og alltid mest har vært brukt til det. Å bli god krever mye trening og timer i skogen. Angående rev så varierer det kanskje litt mer, jeg vet rett og slett ikke hva som er "normalt". Min egen, og flere petiter jeg kjenner, jager iallfall rev med stor iver. Noen jager gaupe og annet rovvilt også. Dette tror jeg varierer fra individ til individ, innen alle kortbeinte raser.

 

Jeg bruker min på hare og rev etter jul også ja, men jeg er så heldig å ha terreng med lite eller ingen rådyr til det formålet. Er det både hare og rådyr i terrenget, så tror jeg han ville valgt rådyr 8 av 10 ganger, rett og slett fordi de er lettere å finne (lukter mer), og til tross for at bikkja ble innjagd på hare. Dette må du nok ha i bakhodet om du skal ha kombibikkje. Noen klarer faktisk å få kortfotinger rådyrren, og da blir det jo lettere.

 

Angående å sette på spor fra frisøk eller bånd, så ville jeg personlig valgt å gå med hunden i bånd til man finner spor. Her stikker jeg nok mest fingeren i været og synser, men det føles mer riktig for meg om dette var en aktuell jaktform. Om jeg hadde han løs, så ville han uansett vært langt ute på søk på egenhånd likevel - med null kontroll på hva slags vilt han tar ut. :)

 

Dette med å ha en kortfoting til kun hare og rev er nok et litt mer usikkert kort enn å rendyrke en langfoting til formålet, selv om flere har vært heldige og fått bikkjer som fungerer svært bra til dette. Ikke sikkert min neste hund blir like bra, tiden vil vise. :) Jeg råder deg til å forhøre deg med folk som bruker drever aller mest (eller bare) på hare og rev, de som bare er borti disse artene av og til under rådyrjakta får nok ikke bikkjer som blir superflinke spesialister til dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mer god info Ranger. Petit basseten virker også som en interessant rase, selv om jeg aldri har jaget med en slik. Mulig jeg skal forsøke å treffe noen til høsten igjen.

 

Rufus: Nettopp det du sier her, er det flere rundt meg som sier. Og dette er nok hovedårsaken til at jeg vurderer støver i stedet for en ny kortfoting, og dermed startet denne tråden. Jeg får dog fortsatt ikke noen informasjon om hva forskjellene faktisk dreier seg om. Hva er det som gjør en god kortbeint hare-/revehund dårligere enn en god langbeint hund? Mulig dette ikke er så lett å teoretisere rundt, men noe spesifikt må kunne sies av dem som foretrekker langbeint foran kortbeint.

 

Jeg har begynt å innse at jeg kanskje bør bruke denne høsten til å prøve å få jaget noen dager med støver, slik at jeg får litt bedre føling med hva forskjellene faktisk dreier seg om før jeg kjøper ny selv. Likevel virker det snodig å gå høsten i møte uten egen hund, det er mange år siden sist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker drever på rå hare rev og hjort og er fornøyd med det. problemet er når det kommer mye snø, da er det bedre med en støver.

 

Med støver vil du nok få en radigere los, min erfaring er att det er lettere og holde haren på beina med en støver.

 

Drevern har minst like mye jaktlyst som en støver, jakter med det også en gang i blant. vet ikke noe om de andre kortbeinte rasene.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bare de lange beina på vinterføre som utgjør en forskjell ja, samt at jeg er enig i at det kan være kjekt med litt tempo på bikkjer som skal jage hare. Min kortfoting er ganske rask i haredrevet, så jeg kan ikke si at han jager spesielt annerledes enn de støverne jeg har vært ute med.

 

 

 

Jeg ønsker deg all mulig lykke til, kjenn etter hva magefølelsen din sier. Har du tid til å bruke tid på valget av hund og formål, så er jo det bra.

Flere jaktvideoer hvis du klikker på brukernavnet mitt på Youtube:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at vi som har langbeint mener det er det eneste rette til rev og hare, og på samme måte mener nok de fleste som har kortbeint at det er det mest riktige. Ikke lett å få objektive råd i dette spørsmålet(-: Men jeg tror spørsmålet du må stille deg er om du vil ha en ren reve-og harehund, eller en kombihund. Svaret på det spørsmålet gir svaret på kortbeint eller langbeint. Selv syntes jeg jakta etter jul kan være den fineste tida å jakte på. Skal man jakte hare og rev med hund etter rev sier det seg selv at langbeint er å foretrekke. Disse jager ikke rådyr og samtidig takler snøen. Så mener jo selvfølgelig jeg at jakt på hare og rev med støver er formel1 og at jakt med kortbeint ikke kommer på samme nivå mht søk, driv i jaget og tapsarbeid. Jaktlyst har nok særlig drevern mer enn nok av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...