Jump to content

Solcelle for turbruk.


havert

Recommended Posts

Noen som har et godt tips solcellelader, som lader 12v?

Dette skal lade et batter som kommer til å forbruk på 0,5A i timen. Dette skal brukes ca 7 timer i døgnet.

Dette skulle vært bærbart og så lite som mulig.

Batteriene(2stk) som skal brukes blir sikkert noe som ligner på 12 volt alarmbatteri på 7,2 Ah. Om ingen har noen gode forslag til andre batterier i ca samme størrelsen.

Bør heller ikke koste så mye at fruen i huset går i taket :roll:

Noen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hvor fort må du lade de opp?, det er en faktor jeg ville tatt med i regnestykket ditt. Husk også å gå for et som egentlig lader mye mer enn hva du trenger. Du kan ikke regne med solfylte dager med direkte sol hele tiden.

 

Har selv et 100w panel til bilen på takgrinda. Dette gir i teorien litt over 8A. Selv på solfylte dager kommer man ikke så mye over 5A siden det ligger flatt. Tilter man det mot sola oppnår man tilnærmet full effekt. Overskyet så synker ladingen drastisk.

 

Tenk også på at hvis batteriene dine tømmes så skal det noe til for å "sparke" de i gang igjen med solceller.... Solceller er etter min erfaring greit som topping og vedlikehold når det er mye strøm på det fra før.

 

Disse små til å legge på dæsjen og i sig tenner uttaket på 5-10W er etter min mening bare bortkastet.

Link to comment
Share on other sites

Takk så langt, mye fint der ute i den store verden.

 

Nei håper dette skal holde som vedlikeholdslading + på batteriet/ene når man har transportetapper og man har hele dagen på seg til lading.

Med de to batteriene som er tiltenkt dette har jeg nok strøm i tre dager uten ladding, men skal man være lenger eller ønsker bare et batteri med seg på tur trenger man litt mer ladding.

I teorien skal det litt til for at batteriet skal bli helt tomt.

Skal man på hytta, har man gjerne muligheter for tyngre oppakning eller på fottur/jakttur.

Driver med litt testing for tiden om holdbarheten og det reelle strømforbruket.

 

Man kan jo se på hva type batteri man bruker også. bruker nå blybatteri (som kommer fra et PLS styreskap) på 7,2 Ah til testing for det var det jeg hadde for hånden.

Det kan jo hende man får flere Ah med samme vekt og størrelse ved bruk av annen batteri teknologi?

Link to comment
Share on other sites

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Re ... 2AH-80269/" target="_blank" target="_blank

 

Dette er et batteri flere bruker når de bytter ut komfort batteriet til Mercedes 211, orginal pris er nesten 2000.-

 

Du må vel tenke vekt også. Du må vel også ha et batteri som ikke er utrangert fra en UPS, men et friskt og nytt som har de amper det lover.

 

Litt flåsete sagt, men det fra Winge på 4,5w til nesten to høvdinger hørtes hinsides.

Du får jo mer volt med noen appelsiner.....

Link to comment
Share on other sites

Vekt er jo et tema som man ikke kan se bort fra!

 

Det batteriet som jeg bruker til testing blir IKKE med på tur for å si det slik...

Men det er i "rette" størrelsen og det var det jeg hadde for hånden da forsøkene startet.

 

Det batteriet fra Biltema er det som er tenkt på, like ledes har Clas Ohlson et blybatteri i samme størrelse og vekt.

Vet ikke om det hadde vært en fordel med lithium ion batteri?

 

Men det fra Winge på 4,5w til nesten to høvdinger hørtes hinsides
sant nok. Har sett litt på lignende produkter og da er det Goal Zero Sherpa 50 Adventure Kit som utmerker seg på mange måter da også på pris. Vet Silva har div produkter også som er av interesse.
Link to comment
Share on other sites

Bla Gylling leverer LiFePo4 batterier, som er samme fysiske størrelsen som 7ah blybatterier. Disse har innebygget ladekrets, og kan dermed brukes på samme måte som blybatterier. Fordelen? Under halve vekta, og man får klemt ut flere Ah av dem! (Husk at 7ah er fra batteriet er fullt, til helt tomt, dvs at man kansje har 4-6ah, men på ett lifepo-batteri, som holder spenninga mye lengre, så får man utnytta mere av Ah)

 

Ulempen, er jo selvsagt prisen, men levetida er visstnok 4 ganger lengre, så da blir jo prisen den samma..

Link to comment
Share on other sites

DX utgår kan jeg si med en gang!! Har kjøpt div derfra og det kommer ikke helt opp på kvalitets elektronikk skalan! Kan kjøpe batteri derfra men der stopper det med el-kjøp derfra.

Å kjøpe et godt batteri er jo en selvfølge da dette er plassen for å lagre strømmen.

Kan ikke bære vann langt i en te sil!

Men dette må virke en dag eller to selv uten lading, der kommer produsenter som Gylling inn, må se nærmere på dette:-)

Blir muligens ikke det lavkost prosjektet som jeg tenkte på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har goal zero sherpa 50. Og er veldig fornøyd med batteripakken, solcelle panelet er så som så. Jeg brukte det under ukestur i jakta, til å lade tlf og astrobånd og aa goalzero batterilader. Og jeg klarte meg den uken, men batteripakken ble aldri fulladet av solcelle panelet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...