Jump to content

Å ha litt kunnskap kan være farlig !


Snapphane

Recommended Posts

Hatcher's Notebook er en liten bibel for våpeninteresserte. Selv om siste utgave er 60 år gammel. Jeg har lyst til å sitere en historie ganske fritt : Da forfatteren var inspektør ved Frankford Arsenal startet de forsøk med stangkruttet IMR 4320 til match-ammunisjon. Kornene hadde i utgangspunktet en lengde på vel 1 mm og glei lett og svært nøyaktig ned i hylsene. Så startet de forsøk med kruttstaver på den dobbelte lengde, de vil si vel 2 mm. Ladevekten fra maskinene ble mye mer ujevn, den kunne variere med hele 1,7 grain. Men presisjonen ble langt bedre ! En ivrig kontrollør satte imidlertid i gang et spetakkel da dette ikke samsvarte med hverken underlag eller andre kriterier og greide å forsinke både utvikling og produksjon. Derav titelen på tråden, i originaltekst: "Truly, a little knowledge is a dangerous thing". Jeg ville vel heller si at det av og til kan være dumt !

Årsaken til at presisjonen ble bedre skyldes at det grovkornede krutt ga mere luft mellom kornene i hylsa, og dermed ble tenningen jevnere. Ladevekta var av mindre betydning.

Disse tankene kan kanskje være av interesse for den ivrige hjemmelader.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en artikkel i ett eller annet amerikansk våpenblad for en god stund siden , som argumenterte for at bruk av kruttmål ,i stedet for kruttvekt , ga best presisjon. Argumentet var akkurat som ovenfor. Selv om konsekvent bruk av kruttvekten gav mer nøyaktig kruttladninger, sørget bruken av kruttmålet for at kruttet ble stablet bedre i hylsa og dermed fikk en jevnere forbrenning. Og de underbygde artikkelen med grundige tester. Men som den pysa jeg er, tør jeg ikke å la være å veie opp ladningene likevel...

Link to comment
Share on other sites

To av mine aller beste 10 skudds grupper på 500 meter papp på Blaker og trolig andreplassen min i Trondheim i fjor, skyldes Lee powder perfect. Jo mere jeg leser om kruttvekt, jo mer heller jeg mot å bruke volumbasert kruttladninger fremfor den analkløende trippelveingen på Frankforden.

 

Sliter no jævlig med å få 167 Scenar til å gå, mon tro om ikke jeg skal prøve å bruke Lee'n igjen. Kan i allefall ikke skade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...