Jump to content

Kuler .45 acp


emarkus

Recommended Posts

  • 1 month later...

Kupper denne tråden da den handler om omtrent det samme som jeg lurer på.

 

Hvilke kuler anbefaler dere til .45 acp (kjøpekuler)?

 

Ser for meg å støpe egne kuler snarest mulig, støper .38 (105gr Lee SWC) og .44 (240gr Lee SWC) fra før.

Noen som har prøvd å kjøre hjemmestøpte kuler gjennom en STI 1911 med godt resultat, og kan anbefale en støpetang?

 

Er som dere ser litt glad i Lee sine SWC, men har lest at enkelte 1911-kloner kan være kranglete med alt annet en RN, erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var SWC vanskelig, men moderne 1911'r har korrekte mål på rampe og kammeråpning, så de fungerer fint med SWC. Etter at Kimber CNC-maskinerte 1911'r så har alle kommet etter, så en STI 1911 vil fungere helt fint, så lenge ammunisjonen er korrekt laget. (Jeg erfarte at jo lengre patronene var jo bedre. Pleide å lage dem så de akkurat passet i magasinet.). Sett kulene så langt ut at de butter i rillene. Dette er ikke riflepatroner, så trykket vil ikke nå taket. 4.5 grains N310 over 200 grains wadcutter funker i de fleste våpen, men mener jeg fikk det til å gå helt fint med 4 grains også. NB! 4 grains N310 går mange ganger i en .45ACP-hylse, så sjekk gjerne kruttmengden en ekstra gang før du setter i kula.

 

LEE lager en tang for SWC med smøreriller for "Tumble Lube". Den har litt kort nese, den med vanlig smørerille er mer lik Hensley & Gibbs #68 som er kjent for god presisjon i .45ACP. Brukte denne selv, og i min rare Gold Cup funksjonerte den bedre enn rundneset.

 

Du kan godt bruke Tumble Lube på denne også, men det ser mye tøffere ut med fett i klare farger :) (Rødt, Blått og gult er vanlig samme med svart, men jeg var ung på 80-tallet - friske farger er fett!)

 

LEE sin sizepatent og Tumble Tube er en rask måte å lage gode kuler på. Bruk gjerne noen kroner på en LEE-gryte med kran samtidig, alt går bare så mye bedre. Øser og propan er for huleboere.

 

Tengene er gode de også, og kreve lite vedlikehold. De er også så billige at når man finner en kuletype man liker, så kan man kjøpe et antall, og kaste dem når de ikke holder mål lenger.

 

Propan er greit til å smelte om og rense skrapbly til barrer, men jeg bruker kokeplate uten termostat til dette. Sannsynligvis billigere enn propan.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, skal prøve ut de Lee-tengene (koster jo ikke mer enn en femtipakk færdigrulla)

 

Hvor harde bør kulene være? Har til nå bare lada slappe .38 og .44 spl-ladninger med hjemmestøpte kuler, og har derfor aldri brydd meg om hardhet.

Har derimot vært nøye med at kulene er litt "over size", og har heller ikke sett tegn til blying.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige hjulvekter er passe harde. Trenger ikke herdes. Det blir mer avsetninger med bly og fett, så puss etter 200 skudd for å bevare presisjon og funksjon. Husk å rengjøre magasiner også, samler seg kulefett i dem etterhvert, og det påvirker funksjoneringen.

 

Blykulene sliter mindre på løpet enn mantel, tetter bedre for gassen og er i det hele tatt positivt så lenge man ikke skyter i dårlig ventilasjon. Man må pusse mer, så sjansen er at man øker pusseslitasjen, men bare ta det pent, og bruk heller en kjemisk blyfjerner enn å sette en stålbørste i drillen (Var faktisk en som mente det var en god ide :roll: ).

 

Vær nøye med å få ut sink-vekter. De lager skikkelig h..vete i støpegryta og kulene får defekter og mine ble mye hardere enn rene hjulvekter. Skikkelig dumt siden planen var å bruke dem som råemner for pressing/swaging.

 

Det er gøy å lage egne kuler. Ulempen er at det tar plass, og det har jeg lite av. Tør ikke støpe i ladeboksen min, da ryker de siste IQ-poengene også.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...