Jump to content

Kikkertsikte og tofot


Thunderchicken

Recommended Posts

Tiden nærmer seg for å kjøpe de to siste komponentene for langhold. På mitt budsjett så har jeg kommet frem til denne kikkerten.

Vortex Viper PST 4-16x50 FFP EBR-1 MRAD Reticle. 7300kr hos jaktfall.

Er det et greit valg og vil 21 mrad være nok justering til å nå ut til 1000m med 6,5x55?

 

Har kjøpt Harris nr.6 tofot feste til saueren. Kan kjøpe normafoten til under 700kr lokalt.

Passer den til harris feste? Er det en bra tofot og er 20-30cm justering passe lengde?

Link to comment
Share on other sites

Viper PST er et greit sikte. Jeg har to PST'er selv, en 6-24 og en 4-16. Begge gjør jobben, og retikkelet er lett å bruke og lese. Optikken er ikke i toppklasse, men duger til mitt bruk, som er LH-skyting i stort sett gode lysforhold.

 

Når det gjelder rekkevidde med 21 mrad må du bare begynne å regne. Anta at nullpunktet med plan montasje ligger i midten av justeringsområdet. Da har du 105 klikk til rådighet, og med mine ladninger rekker det til akkurat 1000 meter (140gr A-max i 230 m/s). Jeg har skinne med 20 MOA tilt, og har da litt mer å gå på. Med tilt slipper man dessuten å måtte operere i ytterkanten av justeringsområdet, hvor optikken har sine begrensninger på et slikt sikte. Last ned en mobilapp (gratis strelok, eller betal noen kroner for Bullet Flight eller Shooter) eller installer PCB som du finner her på forumet, legg inn data og regn i vei :)

 

Norma-foten passer på samme reimfester som Harris. Jeg har både Harris og Harriskopi som går på reimfestteknottene, begge i 9-13", som er litt over 20-30cm. Til min skyting er dette passe (liggende med tofot og baksekk). Saueren har vel muligens høyere stokk, og så øker du antakelig høyden litt med sauer-adapteret, så ta dette med i vurderingen når du bestemmer deg for størrelse. Kanskje størrelsen under er mer passe for deg? På den andre siden: Om gongene henger høyt oppe i ei li, så trenger du kanskje høyden til en 9-13".

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svaret Dag.

Mitt kikkertfeste har ikke noe tilt, men kan bare lage shims å legge under. Det var børsemakeren jeg bruker som anbefalte Vortex i den prisklassen. Han hadde solgt dem før, men pga litt problemer med importør så hadde han dem ikke lenger. De hadde veldig bra garanti sa han.

Regnet med at optikken på sikte med variabel zoom i den prisklassen ikke er så veldig bra, bare det er bra mekanisk så kan jeg leve med det.

 

Rolf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...