Jump to content

Kort 12" Hogue stokk på Remington 870


furuoglyng

Recommended Posts

Hallo, er det noen som har erfaring med en 12" LOP Hogue Rubber OverMolded Stock på 870 hagla? Blir den for kort?

 

På nettet ser jeg at ganske mange skyttere foretrekker kortere "length of pull" på pumpehagla enn standarden som er 14". Grunnen er at man med en sånn 12" stokk kan stå med skulderen i rett vinkel i forhold til våpen, samtidig som man rekker pumpehånden på forskjeftet.

Med en 14" stokk må man derimot stå med skulder i skrå vinkel for at pumpehånda skal nå forskjeftet.

 

Fordelen skal visst nok være at man får bedre kontroll med rekylen, dersom kroppen står rett fram med rett vinkel i skulder. Hva synes dere om det?

 

Min 870 ble levert med en standard 14" Speedfeed sport stock ilag med det korte forskjeftet. Jeg har godt grep om pistolskjeftet og finger mot avtrekkeren, når kolben hviler på biceps/overarm. Dermed skal stokken passe til meg, men jeg når ikke helt forskjeftet, dersom jeg prøver å ha anlegg med rett skulder/kroppen rett fram. Er det noe vits å investere i et så kort skjefte?

 

På illustrasjonen under kan man se meg med 14" stokk nr.1 og nr.2 fra venstre. På nr.2 når jeg ikke forskjeftet, mens på nr.3 burde jeg nå med en 12" stokk med kroppen rett fram.

 

77_zpsa9384b1e.png

Link to comment
Share on other sites

Har selv en magpul sga stokk på min 870 som er justerbar i lengde og høyde,(høyderegulering kjøpes seperat). Kjøpte denne fordi den er veldig god ergonomisk og kan justeres, fordi jeg var usikker om kort kolbe ville vært bedre. Ser litt tacticool ut, noe som jeg ikke liker, men den er såpass god at jeg ikke bryr meg noe om det. Bruker nå kort kolbe på denne, personlig liker jeg det bedre på pumpehagler. Så jeg ville vurdert en stokk som er justerbar, så kan du selv velge korrekt lengde for deg :winke1: Denne magpul stokken kan jeg anbefale, dersom du ikke bryr deg om utseende på den.

 

Hoguen har jeg ikke erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg hadde original plast stokk, og magpul stokken kjennes ikke tyngre ut, men kan ikke si noe helt sikkert da jeg ikke har veid dem. I forhold til originalstokken føles magpul stokken som et steg opp i kvalitet uten tvil.

 

Mener å huske jeg kjøpte fra brownells.com En ting du må være klar over er at forskjefte til magpul ikke passer super magnum(12/89) uten en god runde med dremelen. Liker og godt "haken" under forskjefte, da du får godt grep.

 

Jeg har brukt hogue forskjefte sammen med magpul kolben, som og har vært en meget god sammenheng :winke1: Så har litt erfaring med hogue på 870, men kun med forskjefte. Den har meget godt grep, men er litt kort og slank i forhold til orginal og magpul forskjefte, men liker det godt.

 

Det du kanskje må tenke på dersom du kjøper hogue kolben i min mening:

 

-Ikke justerbar, så viss den er for kort, må du evt selge med tap

-Den har meget godt grep, kanskje litt for mye :!::shock: Med dette mener jeg at den kan fort henge seg fast i jakker o.l. som kan føre til at du mister skuddsjanser. :?:

-Har lest at også kolben er litt slank og føles "billig"

 

Dette er bare tanker jeg har, ikke nødvendigvis fakta. Tror du kan bli godt fornøyd med Hoguen, men Magpulen er etter min mening helt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er vel egentlig som tegningen til TS viser, men andre grunner er at jeg i begynnelsen på sesongen bruker mest den gamle gode merkelen på jakt, og etter hvert som tiden går og været forverrer seg, drar jeg frem pumpehaglen. På denne tiden av året har jeg på meg ganske mye klær som gjør at jeg føler kolben kan fort bli litt for lang. Men dette er mine personlige preferanser, andre liker det kanskje ikke. Det er og litt av grunnen til at jeg i dette tilfelle anbefaler en justerbar stokk, slik at man har det valget, og at man kan justere alt etter klesmengde, jaktform, preferanser o.l.

 

Liker og at jeg har godt grep om forskjefte, og ikke trenger å "strekke" meg for å ta ladegrep, på den måten føler jeg at jeg har bedre kontroll på hagla. Nå er jeg ikke heller noen kjempe, er ca 175 på sokkelesten.

 

Siden TS er på jakt etter ny stokk, og er nyskjerrig på denne teorien mener jeg at en justerbar stokk som denne magpulen sga er et godt valg, dersom man kan se bort fra utseende :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...