Jump to content

Kjøp av ladeutstyr


Tavi

Recommended Posts

hei

Har en steyr scout i bestilling i cal 223,har også tenkt å gå til innkjøp av ladeutstyr.

har lest og sett på youtube til øya begynner å renne,men skjønner at jeg gitt meg ut i jungel jeg ikke kjenner.

Hadde i utgangs punkte tenkt en rcbs singel stage system men lukter også på dillion 550b da disse kan lade fler pr time(jeg kommer til å skyte mye trening og jaktfelt)

så en video på tuben hvor det kom frem at det var vanskelig og få stilt inn krutt mengden,vedkommende som la ut videon hadde tatt kontroll veing av krutt mengden,avik på 0.2 0.5 grn.

Jeg vil jo selvsakt lade så presist som mulig,er dette virkelig et problem på 550b? er det bedre å gå for vekt eventuelt digital krutt vekt?

rcrs har også en kruttmengde måler i sine sett er disse og stole på og mest av alt gir de repeterbar rett krutt mengde,er de enklere å stille inn riktig?

prisen på en dillon 550b er 3090 kr uten dier og et rcrs rock chucker set er 4000 uten dier,syns dillon ser mer ut for penga,anbefalinger?

har kjøpt lade boka versjon 7,ellers nybegynner i bransjen.

Link to comment
Share on other sites

Til rifle ville jeg gått for Rcbs rockchucker sett.

Til 550 må du også kjøpe konverteringssett og vekt pluss litt til. Så blir fort endel dyrere enn 3100,-

Du kan heller ikke lade rifle like lett på 550 som du lader pistol. På rifle må du kontrollere lengde osv etter pressing, men før hetteisetting. Kruttmålet til Lee er ihvertfall nøyaktig nok for meg. +-0,1gr, max 0,2gr

 

Jeg ville anbefalt:

Kun rifle - Rcbs rc

Mest pistol og litt rifle - 550b.

 

Har selv 550b og Lee Challenger sett.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar har vel innsett at det er best å begynne med rcrs singelstage eventuelt rcrs turret presse er disse ok for rifle? blir jo litt letter med fler dier i turetten da du ikke trenger å skifte dier under lade prossesen.

Kan man benytte lock and load fra hornaday på en rsrs presse med overganger?jeg skal kun lade 223.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 223 er at de er tunge å presse og trenger mye smøring, særlig kritisk når utstøter og sizerknappen skal opp gjennom halsen på hylsa igjen.

Det er den bevegelsen på pressa der du har minst moment, og det er kjedelig om du røsker hele sulamitten løs fra ladebenken i frustrasjon.

 

Du må også sørge for å sortere hylsene grundig, forskjellig godstykkelse gjør store utslag i hylsevolumet og normalladning for en type hylser kan renne over kanten på en annen type.

 

Anbefaler enstasjonspresse og solid forankring av ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å lade opp noe skudd før jeg fikk børsa(slutten av feb)

jeg går enten for lapua eller norma hylser,disse anbefales på nett,skal kunne lades 4-5 ganger har jeg lest.

steyer scout har twist på 9 så den skal kunne tåle litt tyngre kuler enn 55grn

Første batch med lading vil det kun benyttes nye hylser.

 

hadde regna med at ladeboka skulle komme i posten i dag,da jeg bestilte på mandag,har bladd litt i kompisen sin,det er mange krutt typer ser jeg,men hva går best i børsa vet ikke jeg,så samtidig at lade vektene for 223 var nærmest like,for de forskjellige krutt typene om jeg husker riktig,hva skal man legge til grunn for riktig valg av krutt?

er det noen som har erfaring med krutt typer som går best i steyr 223?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...