Jump to content

Blaser kjøp.


Magnus89

Recommended Posts

Jeg tenker å gå til innkjøp av en ny rifle, nå står det mellom Blaser R93 proffesional og Blaser R8 proffesional. R93 selges for 16 899 kr og R8 for 22 899 kr hos XXL. Jeg selv synes at det ikke er mange tusenlappene melleom de, så om jeg klarer å spare lenge nok så blir det nok en R8.

Noen innvendinger på hva jeg bør kjøpe? Jeg tenker å gå for 308Win, og evt et Fluted løp i 223 etterhvert.

 

Om noen her inne, eller noen dere kjenner som skal selge sin R93 så er det bare å si fra :)

 

Hvordan er Blaser når det gjelder rust? jeg tenker å ta rifla med på seljakt også, den riflen jeg har kikket på i det siste var en Tikka T3 Tactical, men jeg gikk ikke til innkjøp fordi at jeg leste at den ruster en del. Leveres det løp i Stainless og?

 

Og siden jeg er helt grønn når det gjelder system rifler, så spørrer jeg deretter.

Om man har en Blaser R8 Proffesionale eller en R93 Proffesionale, med to løp til, og man kjøper en ny stokk. Slik at man har to stokker, har man da to ''fullverdige våpen'' som regnes som to våpen?

 

Grunnen for at jeg kjøper systemrifle er jo for å ikke ha så mange rifler i forskjellige kalibere, da det kan fort fylle seg opp i skapet :) Og at man må ha plass til div andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hver låskasse teller som ett våpen i jaktgarderoben.

Hos Blaser har alle syntetstokkene integrert låskasse og teller dermed som ett våpen.

 

Blaser er svært motstandsdyktig mot rust.

Har kun fått litt rust på montasjeskruene og reimfestene på mine rifler.

Løp og låskasse ruster ikke, selv ved bruk nært saltvann.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke montere trestokk på en proffesional.

Blaser har limt fast låskassen i sine syntetstokker så det er ikke mulig å montere på en trestokk på disse.

Da må du kjøpe en komplett rifle med trestokk, og dermed får du en ekstra låskasse som teller i garderoben.

 

Du kan kjøpe en rifle med trestokk, eks Black edition og så kjøpe en ekstra trestokk til denne.

Da har du en låskasse og to trestokker (forskjefte og kolbe). Dette blir ett våpen i garderoben.

 

Greit forklart?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Eg har ikke Blaser rifle selv, men alle som jeg kjenner som har sorten, skryter uhemmet av de.

Det skal sies, at av alle jeg kjenner som har Blaser, er det bare én som har flere løp til sin. En bekjent har tilogmed flere stk Blasere, men med bare et løp til hver:-)

 

En ting man må være klar over til Blaser, er at alle elementer til våpnene koster masse penger. Sjekk prisene på løp og sluttstykker, og ikke minst kikkertmontasjer før du går til innkjøp. Dette er premiumbørser med premiumpriser på tilleggsutstyr. Et ekstra løp koster fort like mye som en ny Tikka T3. Dette er også grunnen til at eg ikke har kjøpt Blaser selv! (Men så skal det sies at eg er en stakkars vanlig arbeider med kjerring og unger, og økonomi deretter:-)

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser logikken i det du skrifer Olafen, men det er det med å ha mange forskjellige våpen og kalibere da. Jeg er relativ fersk og har tre våpen til nå. En Star Baikal jeg kommer til å kvitte meg med, evt gi den til kompis for å lokke vedokmmende til å starte og skyte og jakte.

Jeg har en Beretta Silver piegon, som jeg aldri kommer til å kvitte meg med, kommer til å gå til innkjøp av en halv auto eller pumpehagle til grovere bruk (som erstatning til Baikalen) til skarv, gås, og sjøfugler (gjerne i fra kajakk) Neste kjøp blir en CZ Varmit i 17HMR, og så driver jeg litt med pistol skyting, så jeg kommer til å gå til innkjøp av en pistol og en gang i fremtiden. Da er jeg oppe i fem våpen med Browning A-Bolten jeg også har i 6,5x5,5, såfremt jeg har kvittet meg med Baikalen. Om jeg kjøper en Tikka i 308Win i tilegg, så har jeg kommet opp i 6 våpen!

 

Om jeg kjøper en systemrifle, F.eks en Blaser. Selger Browningen, og har 6,5x5,5 i Blaseren, og evt går til innkjøp av 308W og 223 løp. Så har jeg en plass til rådighet i skapet for et nytt våpen en gang i fremtiden, uten å måtte tenke på å selge et jeg har fra før! :)

Link to comment
Share on other sites

Her skal du få min personlige mening og hva jeg ville valgt i ditt sted: Kjøp en 17hmr. Dropp 223 og 308 da 17hmr og 6,5x55 dekker disse kaliberene sine formål. Da er man oppe i to rifler og to hagler, og har to ledige plasser i skapet. Evt selg browningen og dropp cz og kjøp en blaser med 6,5x55 og 223 og 308. Her er det lommeboka som bestemmer. Men blaserpakka med tre løp, bolthode og noen montasjer blir vel fort 50 000, og dette før optikk:-)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke montere trestokk på en proffesional.

Blaser har limt fast låskassen i sine syntetstokker så det er ikke mulig å montere på en trestokk på disse.

Da må du kjøpe en komplett rifle med trestokk, og dermed får du en ekstra låskasse som teller i garderoben.

 

Du kan kjøpe en rifle med trestokk, eks Black edition og så kjøpe en ekstra trestokk til denne.

Da har du en låskasse og to trestokker (forskjefte og kolbe). Dette blir ett våpen i garderoben.

 

Greit forklart?

 

Dette er feil. Man kan sette kkc og grs trestokk på proffen(r93) tar 5-10 min. Men original blaser trestokk(black, lux osv) er en annen type låskasse en proff. Så de kan ikke flyttes over.(proff har heil stokk, black el. Har todelt stokk.)

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på bruksområde, type pipe, lengde etc.

 

Skal brukes til villsvinjakt og elgjakt, i kaliber 9,3x62. HVordan er det med lydemper med åpne sikter? På min Browning A-Bolt så går jo løpet inn i lydemperen, jeg har ikke veldig mye peiling, med dette ville jo ikke gått med åpne sikter? Og hvorfor skulle jeg hatt med åpne sikter? jeg vil jo alltid bruke kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips når du først skal bruke masse penger på børse. Jeg skal kjøpe meg en R8 Success Monza og har sjekket rundt hos de forskjellige forhandlerne. Fikk tilbud på Monzaen hos XXL. Tok med meg tilbudet til Norsk Jakt på Lysaker. Han matchet tilbudet glatt. Fikk faktisk bedre pris der. Fint med prisgaranti hos XXL fordi de ga nytt tilbud som var enda bedre igjen :D

 

Mange kan mene mye om kunnskapen og servicen hos XXL, men pris er de best på. Må jo være lov å handle på XXL å ta med børsa til sin lokale børsis hvis man skulle ha gjort noe med den :winke1:

 

En annen ting jeg vil nevne. Blaser har varslet en prisøkning på sine børser snart. Ryktet sier 7% :roll:

 

Lykke til med kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Fint med prisgaranti hos XXL fordi de ga nytt tilbud som var enda bedre igjen :D

 

Kan jo alltid prøve å få et bedre tilbud hos XXL, men 14990 ,- synes jeg er en grei pris da :) Når jeg lenge har vurdert en Tikka T3 Tactikal til samme pris, og dyrere flere steder.

Link to comment
Share on other sites

Den prisendringen har tredde i kraft 1.1 i år

 

Ok. Da har Norsk Jakt på Lysaker sovet i timene. De opererer da med fjorårets priser på Blaser :roll:

 

Det tviler jeg ikke på, det gjorde min butikk også for en uke siden da jeg handlet r8. Grunnen var at varelageret deres på blaser var anskaffet i 2013. Usikker på hvordan dette fungerer om det er Norma som står for stigningen eller Blaser selv.

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor skulle jeg hatt med åpne sikter? jeg vil jo alltid bruke kikkertsikte.

 

1: skal du jage gjennom et tett plantefelt er det ikke umulig at det er like greit uten kikkert. Er jo bare å kneppe av og på som en vill med blaser uten treffpunktforandring.

2: reiser du på en jakt reise feks. Grisejakt, og det første du gjør er å gå på snørra og knuse kikkerten, da er det kjekt med åpne sikter på løpet. Så lenge du har prøvd å skutt lit med dem før du drar selvfølgelig....

 

Har ikke åpne sikter på 308 løpet mitt, men går og funderer på om jeg skal ha det på 9,3 løpet som blir innkjøpt til neste jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...