Jump to content

Problemer med eldre Sako (løst)


korporal

Recommended Posts

Min bror har fått en rifle, en Sako A2 (.308) fra rundt 1980. Da den ble satt bort...en gang tidlig på 90 tallet... gikk den hull i hull ble vi fortalt.

 

Nå går den ikke hull i hull... :cry: vi startet med samlinger på 8-10 :?

 

Vi gjorde noen tiltak før vi prøvde igjen:

 

Først fjernet vi tre i løpskanalen fordi stokken hadde tørket ut å vridd seg litt og berørte løpet på to plasser.

 

Det ble gjort ny krone å løpet inspisert av børsemaker. Børsemaker sa at det var litt rustflekker i løpet men han kunne ikke påstå om det ville gå noe særlig ut over presisjonen.

 

Sjefteskruer ble strammet med moment å påført loctite. (De løsnet litt under første prøveskyting).

 

Det ble prøvd 2 forskjellige kikkerter, begge gamle å av ymse kvalitet, men med samme resultat. To forskjellige skyttere har også prøvd denne rifla, også med samme resultat.

 

Etter disse tiltakene kom vi kanskje ned i 7cm men jeg er ikke fornøyd med det.

Litt ladedata:

 

Hylse: rem umc

Hette: win lr

Krutt: N11

Kule: 155grs Nostler Costum Competition

COL: 69,60mm

Friluft: 4,5mm

 

Jeg ladet tre forskjellige ladninger: 43, 44, 45grs.

Hastigheter var normale men ingen var noe bedre enn de andre.

Det ble også skutt ca. 30 Nato å de samlet om mulig dårligere.

 

Jeg skal lade noen andre ladninger å med litt andre kuler, samt prøve ei pakke med remington umc fabrikkrulla i morgen bare for og se....

 

Hva tror dere? Løpsbytte?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er stokken beddet? Hvis ikek tror jeg det er synderen. Da treet kan ha blitt komprimert. Opplevde dette på en M98 jeg hadde. Rekylen hadde rett og slett slått treverket sammen slik at kassa fikk litt bevegelse. Sendte den til bedding og den kom tilbake med presisjon som før jeg satte den bort.

Link to comment
Share on other sites

Betyr ikke noe at du kan skyve kassa fram noen mm. Hvis du med begge skjefteskruene stramme løsner kun den fremre, og hvis pipa da reiser seg i løpskanalen ligger kassa i spenn og må beddes.

Ellers en god ide' å dra kassa bakover ved tilskruing.

Link to comment
Share on other sites

Overtok en Sako vixen for ca ett år siden som jeg ikke fikk til å gå skikkelig, 40-60mm var standard samlinger med ulik ammo.

Pipa låg an mot skjeftet og når jeg løsnet skjefteskruene kunn jeg skyve låskassen fram og tilbake i skjeftet. Tok ut treverk i løpskanalen og skulle hive meg rundt med bedding da jeg oppdaget at jeg var fri for beddemasse. Løsningen ble sminkespeilet til min frue, klippet av en bit av det tynne aluminiumslokket og la det bak rekylklakken, ingen bevegelse var å oppdage mellom låskasse og skjefte. Den påfølgende prøveskytinga ble en opptur, et utvalg av ammo gav samlinger på mellom 10mm og 35mm, helmantelene fra Lapua, Sako og Norma + blyspiss fra RWS og de forrannevnt produsentene, alle gav samlinger under 19mm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Så du shimset mellom rekyltbolt, hvis du har det da, og rekylklakken? På denne rifla sitter det noen shims på fremre å bakre sjefteskrue, mellom kasse å treverk. Disse falt av under demontering så vi har ikke helt kontroll på hvor mange som satt forran å bak. De er montert etter beste evne. Det var tre stk av dem. Noen som vet hvor det skal være 2 å hvor det skal være 1?

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke shimses mellom kasse og treverk i det hele tatt. Det kan virke som om noen har tidligere forsøkt å fikse et problem med beddingen.

Kontaktflater under kassa rundt skruene skal ligge i direkte kontakt med stokken/beddingen.

Å legge folie mellom rekylklakk og rekylopptak i stokken er i beste fall en nødløsning.

Prøv gjerne om det er spenn i kassa som foreslått, anbefaler å bedde den uansett.

Link to comment
Share on other sites

Da er stokken shimset mellom rekylklakk og bolt. Jeg shimset også opp bakre kontaktflate 0,65mm. Nyeladde patronen samt ei pakke med fabrikkammo skal prøves. Hjelper dette blir det bedding. Hjelper det ikke blir det bedding og nytt løp. Reiser på skytterbanen nå for å teste.

 

Børsemakeren hadde løp han kalte for green mountain barrel. 4200.- inkl. Bedding. Vi bad om et lavbudsjetts løp.

 

Hva tror dere om det.

 

Edit: jeg sa feil da jeg sa det lå shims mellom stokk å kasse. Shimsene lå mellom stokk å plata under som avtrekkerbøyla sitter i

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er shimsing mellom rekylklakk og skjefte en nødløsning selv om jeg er overbevist om at shimsingen også vil holde, men det er helt klart ikke politisk korrekt.

Min Vixen er oppshimset på fremre skrue mellom underbeslag og skjefte, har også sett det tidligere på andre Sako modeller og tror det er fabrikkmontert.

Er spent på utfallet av testskytingen din, er du heldig klarer du deg med en liten beddejobb.

Går ut fra du har gjort en grundig pussejobb på pipa og sjekket at kroningen i munningen ikke er skadet.

Link to comment
Share on other sites

Så bra. :-) Bedding er aldri feil når man har trestokk. Det lever selv om det er dødt, for å si det sånn, spesielt om den ikke har fått olje i blant.

 

Har selv en slik en, kjøpt i april 1980, og har vært fantastisk fornøyd med rifla. Har klort samlingene ned mot 8 mm et par ganger, men den ligger som regel mellom 20 og 30 mm med hjemmeladet ammo.

 

Det er børser med god kvalitet, men stokken kunne etter min mening vært en anelse bedre å holde i. Min er beddet foran, så den har gått bra hele tiden, bortsett fra de første skuddene jeg prøvde den. Måtte pusse løpskanalen. Den hadde faktisk hengt på veggen siden slutten på 1980-tallet. Jeg tok over den i 2005. Det var bestefar til kona som kjøpte den ny. Fantastisk rifle som aldri skal selges, selv om den nå henger på veggen mer som pynt enn bruksvåpen. Den la sluttstykket på hylla (i våpenskapet) etter elgjakta i høst, da jeg til slutt fikk r..a i gir og kjøpte meg linksrifle. Men affeksjonsverdien er enorm i forhold til pengeverdien, så den blir i mitt eie. Ellers er det et kjekt reservevåpen. :-)

 

Disse Sakoene er øh... skuddsikre! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...