Jump to content

240 grs kule i .308?


ko-stens

Recommended Posts

Fikk kjøpt noen 150 og 168 grs Sierra Matchking-kuler for litt siden. Selgeren la også ved 25 stk Sierra Matchking 240 grs og nevnte på at jeg kunne prøve dem.

 

Tviler utrolig sterkt på om de går riktig vei i det hele tatt, men kan jo spørre her om noen har prøvd?

 

De er jo reneste kulepennene sammenlignet med "småsøsknene"! Krever vel en smule kjapp riflestigning vil jeg anta.

 

Evt, hva kan jeg prøve av ladning? Bruker normalt N-150 til Matchking-kulene.

Link to comment
Share on other sites

Bilde av hvor stor denne kula er:

 

20140204_192647_zps3d19bc00.jpg

 

Fra venstre mot høyre: Hornady GMX 150 grs, Sierra MK 150 grs, Sierra MK 168 grs, og 240 grs'en til slutt. Har vondt for å tro at denne går pent i X-bolten, hvor den kommer til å labbe av gårde i sakte kino sammenlignet med de andre. Tyngre kule og mindre plass til krutt i hylsa. Tja... Får lade opp noen og prøve, om det er noe vits. :)

Link to comment
Share on other sites

Eneste fordelen jeg kan se med en så tung kule i 308, er at du kan gå etter den og korrigere den dersom du ser at du hadde ett dårlig avtrekk........

 

:lol:

 

Tenkte meg nesten noe slik ja!

 

Lader seks skudd og ser hva det blir for noe rart. Ikke for å sjekke tette samlinger, men bare for nysgjerrighetens skyld. :-) Er vel kanskje mer egnet for de grovere kalibrene, som din, PederR.

Link to comment
Share on other sites

"Please Note!! This bullet requires at least a 1x9" twist barrel."

 

https://www.sierrabullets.com/store/pro ... box-of-500

 

Jeg finner kun ladedata for .300 WinMag.

 

Det kan jo tenkes du kan bytte med noe fornuftig.

Kuler er jo ikke ferskvare akkurat :-)

De koster muligvis NOK 8 per stykk, så det kan bli litt dyrt å kjøpe 500 stykk.

Kanskje noen som skyter langhold er interessert og har noen hylser du trenger.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Se der ja... Da er det jo null poeng å prøve engang... :forvirra:

 

Så vidt jeg har skjønt, er det 1:12 i X-bolt. Da er det sjanseløst og bare bortkastet krutt i grunn. Får se hva en gjør med kulene. Kjenner et par som kan ha nytte av dem, ellers kan en bytte i noen hylser eller noe, ja. :-) Men det er jo bare 25 kuler da (er vel 50 i full boks).

 

Takker for gode innspill her! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...