Jump to content

Trenger hjelp med kaliber!


Imiix3

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp. Jeg har nå 6,5x55. Fikk den til min 18 årsdag, altså 2 år siden. Og vil nå oppgradere. Så trenger litt info og anbefalinger! :D

 

Jeg vil ha ei rifle som går flatt. Prøvd 300win med brems. Jeg likte den veldig godt, smeller kanskje mye men det legger ikke skytter mye merke til. Helt grei rekyl. Men den er utrolig tung å bære på.

 

Jeg vil ha et kaliber som jeg kan ta med på jakttur på f. Eks Bjørn. Og som dreper på førsteskuddet(da det sitter der det skal).

 

Og skudda skal ikke koste en formue :)

 

Tusentakk for alle svar!!

Link to comment
Share on other sites

Børse i 300 win mag trenger ikke veie så mye, det er en fordel med litt vekt i den, men ikke et must.

Blaser R93 eller Mauser M03 i cal 300win mag er en grei kombo. Personlig ville ikke jeg hatt rekylbrems, men heller en lyddemper dersom du syntes rekylen blir for voldsom.

Har selv en M03 i 300 som fores med 200 gr Nosler acubond.

Lurer litt på ett løp til Blaseren også, men klarer ikke helt å rettferdiggjøre det for meg selv.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig ikke lyst på rettrekker rifle. Holder meg til vanlig boltrifle jeg :)

Har prøvd manuset og, men er ikke så veldig glad i antrekket på den. Men nå har jeg kun prøvd dfs konkurranse børse. Hvordan er det å skyte med mauser?

 

Har fler ganger opplevd å ta i mot rekylen før den kommer, så syns det er bedre å ha ei rifle som er behagelig å skyte med sånn sett. Er bedre for det som skytes på og skytter :)

Men hvorfor ville du anbefalt lyddemper istede for brems?:)

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha ett magnumkaliber pga kulebanen så blir det i mine øyne tull å kappe løp.

Tror kanskje at 300 saum er bedre i korte løp, men er langt i fra sikker, er nok best i lange løp den også...

Ett 40 cm løp i 300 mag leverer mer hastighet enn ett like kort løp i 308 win......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig ikke lyst på rettrekker rifle. Holder meg til vanlig boltrifle jeg :)

Har prøvd manuset og, men er ikke så veldig glad i antrekket på den. Men nå har jeg kun prøvd dfs konkurranse børse. Hvordan er det å skyte med mauser?

 

Har fler ganger opplevd å ta i mot rekylen før den kommer, så syns det er bedre å ha ei rifle som er behagelig å skyte med sånn sett. Er bedre for det som skytes på og skytter :)

Men hvorfor ville du anbefalt lyddemper istede for brems?:)

 

Kjøp deg en fin boltrifle med 26' løp (66 cm) i 7 mm RemMag. Med premiumkuler fra 160gr+ er du godt utstyrt til det meste, og i tillegg får du en virkelig flat kulebane og rekyl på nivået av en 3006. Ikke dårlig? Hvis du vil, så setter på en brems og opplever rekylen i klassen av 223Rem. Jeg foretrekker også rekyl- bremser fremfor lyddempere pga. vekt, funksjon og utseende, men som alltid går alt etter smak og behag til enhver enkel person.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig ikke lyst på rettrekker rifle. Holder meg til vanlig boltrifle jeg :)

Har prøvd manuset og, men er ikke så veldig glad i antrekket på den. Men nå har jeg kun prøvd dfs konkurranse børse. Hvordan er det å skyte med mauser?

 

Har fler ganger opplevd å ta i mot rekylen før den kommer, så syns det er bedre å ha ei rifle som er behagelig å skyte med sånn sett. Er bedre for det som skytes på og skytter :)

Men hvorfor ville du anbefalt lyddemper istede for brems?:)

 

Mauser M03 her ett utrolig reint og fint avtrekk og er veldig behagelig å skyte med, pga vekt og skjefteform.

Grunnen til å bruke demper istede for brems er at når du bruker brems så blir ørene dine mer utsatt, så med mindre du jakter med hørselvern eller syntes tinitus er kjekt, så hadde jeg brukt demper.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hadde en Savage i 300WM for noen år siden. Den var ikkje tung, og samla lett 3 skudd innafor 15mm på 100 meter. Er ikkje noke luksus våpen, men veldig bra presisjon, og godt avtrekk. Kan anbefales. Eg lada all ammunisjon sjøl. Går berre på hjortejakt og skifta til 30-06 for 4 år sidan. Skal du kjøpe fabrikkammo trur eg det blir vanskelig å finne den " rimelig ". Men det spørs kor god råd du har. Skal du skyte 35 skudd i året, eller 500 ? Ei ladepresse kan fort tjenes inn.

Link to comment
Share on other sites

Støtter det som er sagt, skal du ha en rask magnum, bør du gå for langt løp. Det er selvmotsigende å kjøpe en rask magnum og kappe av løpet.

 

På den annen side, til bjørn trenger du ikke "langholdsrigg", mer en "krattrydder", vil jeg si. Det er korte avstander, og skudd innimellom trærne. Kikkert med lav forstørrelse og mulighet for å bruke åpne sikter. Bjørnen er myk, og ikke "hardskutt" som villsvin og en del afrikanske dyr. Kula går lett inn, men det er en fordel at den har stoppekraft.

 

30-06 med 200 gr kule

8 X 57 med 200 / 220 gr kule

338 - 06 ,med 225 gr kule

35 Whelen med 225 gr kule

9,3 X 62 med 286 gr kule

 

Det er fornuftige valg etter min mening. Skal du jakte i Sverige må du skyte "bjørnpasset" før du får gå på post. Det vil si hurtige skudd som skal sitte innenfor en gitt sirkel. Du bør velge det kraftigste du skyter godt nok med.

 

Alle ovenstående lader du for en grei penge. Hvis du er avhengig av å kjøpe ammo, utelukker det noen av dem.

 

Jakter en del svin, og har i den anledning investert i et løp i 338 - 06. Har utarbeidet ladninger med 200 gr E-tip, blyfri kule. Det er ikke lov å ta med demper til Sverige, har 60 cm løp på den. Rekylen er som en godt ladet 30-06 med tung kule. Skal avgårde neste uke, så får vi se !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...