Jump to content

Tilvirkning av skytevåpen til eget bruk.


Ammosamleren

Recommended Posts

Refererer til § 52 i forskift og skytevåpen:

§52. Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler.

Det er ikke tillatt å tilvirke skytevåpen eller våpendeler som nevnt i våpenloven § 1 og § 2 til eget bruk uten tillatelse fra politimesteren.

 

Vel, kan begynne å fortelle litt om meg selv. Jeg er en våpenteknisk interessert ungdom tidlig i tyveårene med grei fartstid innen våpen- og ammunisjonsamling. Registrert samler hos politiet, og holder meg stort sett til våpen fra statene. Noen unntak da selvfølgelig.

 

Over de siste årene og etter mye kjøp og salg, her og der, har det samlet seg opp mye våpendeler og utsyr. Tanken har slått meg at det hadde vært gøy å bygget sitt egent våpen med det en haver. Eventuelt laget låsekasse, sluttstykke, avtrekk selv for så å bruke en eller annen pipe som jeg har liggende.

 

Kjøpte meg splitter ny dreiebenk og fres her for to år siden. Inngikk leieavtale på gass og kjøpte meg ett mig/mag- og ett tigapparat. etter det har det bare ballet på seg og nytt verksted ble bygget. Jeg sitter nå på et ganske greit verksted der jeg utfører div. arbeid. Slår gjenger på løp, laget mine egne lyddempere, rekylbremser, ol.

 

Spørsmålet mitt er hva dokumentasjon politiet krever for å gi en slik tillatelse? Noen som har vært borti dette, eventuelt har mal til en slik søknad? Krever de dokumentasjon på erfaring og praktisk arbeid?

 

For de som lurer så tenker jeg en rifle i 7,62, litt usikker på eksakt patron jeg skal gå for, men .308 er jo et greit kaliber. Tanken har også slått meg at det hadde vært kjekt og litt mer utfordrende med f.eks .300 Lapua Magnum eller.300 Winchester Magnum.

 

Takker for svar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eventuelt laget låsekasse, sluttstykke, avtrekk selv..

Hva slags stål hadde du tenkt å bruke til dette? Bolt og låsekasse stiller litt krav til valg av riktig stålkvalitet og hardhet. Andre alternativet er å varmebehandle selv.

 

Hvis jeg skulle laget låsekasse, hadde jeg heller tatt utgangspunkt i et system med låsning i pipa. Jeg hadde enten brukt orginal bolt eller modifisert den, hvis det var påkrevd for designet. Fordelen da er at du slipper å tenke så hardt på hva du lager låsekassen i.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke søke "tilvirkningstillatelse" sålenge det er for eget bruk, kun vanlig ervervstillatelse.

Skriv et vedlegg med forklaring om hva som skal gjøres. Politiet vil gjerne vite støtbunndiameter på sluttstykke, så en viss

formening om hva slags hylse du vil ha er må du skrive på søknaden.

 

Jeg søkte om dette for noen år tilbake og det var ingen problem å få gjennom min søknad.

Skal nevnes at jeg aldri gjennomførte dette da det var mye rimeligere å kjøpe et ferdig produkt som fungerte.

Link to comment
Share on other sites

Du må søke politimesteren om tilvirkningstillatelse.

slik tillatelse gis som regel kun til de som har svennebrev i børsemaker faget

Dette gjelder vel kun bevilgning for tilvirkning for salg etter våpenloven § 20 1. ledd? Tilvirkning til privat bruk etter våpenloven § 21 1. ledd jf. våpenforskriften § 52 skulle være som tidligere nevnt kun ved vanlig søknad.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...