Jump to content

Beste mms-kamera på markedet


sportsman500

Recommended Posts

Jeg har egentlig ikke lov til å ha en mening om dette på kammeret ettersom jeg er bransjetilknyttet, men meninger har jeg likevel.

 

Har i flere år brukt Scoutguard/Bolyguard SG550, og har hatt gode erfaringer med dette. Lett å sette opp, gir gode (nok) bilder på MMS, veldig bra batterikapasitet, ser ut til å ha en bra sensor (nye MK882 har en mye bedre sensor), og fungerer stort sett bra. Jeg har sikkert fått et firesifra antall mms fra et slikt de siste to åra, og eneste grunnen til at jeg endra modell på kamera nr 2 (SG550M-31 til SG550M-8M) var at det kom en oppgradert versjon. SG550M-31 er kanskje det mest stabile jeg har testa over tid, men 8M'en har hengt med helt perfekt det første året i allefall.

 

De få negative tingene jeg har funnet ut så langt: Ser ut som om innstillinger kan "endres spontant", hvis en skifter batterier, spesielt innstillinger for sending. Dvs at det skifter fra "instant" (dvs at kameraet sender mms-bilder automatisk) til "manual" (dvs at du må sende mms med fjernkontrollen). Enkelt å rette opp, men du må huske å sjekke dette når du evt skifter batterier. Det er også utsatt for fuktskader ettersom lokket under er "feilkonstruert" (ei "leppe" som går opp i bakkant og samler fukt hvis det regner), men som sagt, mitt kamera har hengt ute i 2 år uten å ta kvelden. Men jeg har sett en del som ikke har tålt fukten. Anbefaler et lite "tak" over kameraet på en eller annen måte.

 

En annen negativ greie (til en viss grad) er at hvis du stiller kameraet til å ta 3 bilder blir bilde nr 3 sendt som MMS. På jervåta der jeg har kamera hengende nå endra vi innstillingene til å ta kun 1 bilde, og senest i gårkveld fikk jeg to helt utmerkede bilder av en jerv. Som avslørte kameraets siste negative side, nemlig at det ikke har BlackLed (i motsetning til MK882K)

 

Det har vært en del krøll med noen partier av disse kameraene (sikkert komponenter i kameraet som har vært produsert med dårlig kvalitetskontroll - dette ER "made in china"), men hvis du handler fra norsk forhandler med norsk garanti og norsk bruksanvisning skal du være sikret. Det er to norske importører som handler direkte fra fabrikk som skal ha dekning for reklamasjoner og i tillegg ha god support på kameraene.

 

Ut over dette kameraet har jeg vært borti og testet ett annet merke, og ettersom jeg er bransjetilknyttet skal jeg ikke nevne merkenavn, men det (eike)NØTTa ikke å få dette kameraet til å funke skikkelig, og om vi skifta batteri måtte vi ha med bærbarpc på fjellet for å reinstallere innstillingene til kameraet via medfølgende software og datakabel. I motsetning til å ha med en fjernkontroll på 15 gram og taste inn innstillingene.... Så jeg ble ikke så veldig imponert.

 

Nyere kameramodeller kommer nok med toveiskommunikasjon, f.eks at du kan ringe opp og høre lyder eller "be" kameraet om å sende bilder (teknologien har kommet bl.a i BG30L) men så langt har SG550 i ulike modeller vært dønnsolid over tid for min del, og hvis jeg skal anbefale noe så må det være dette. Hvis du ikke vil ta det ett steg lenger med bedre sensor og BlackLED, som vil koste deg en knapp tusenlapp mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...