Jump to content

Baikal... Muskedunder? MC 8


tailgunner

Recommended Posts

I dag var jeg på besøk hos en kompis som har fått inn en brukt hagle registrert som Baikal. Det er en av de sære haglene jeg har sett. I stedet for trangborring går munningen ut som om det skulle vært en muskedunder. Litt overdrevet kanskje men det er umulig å ikke legge merke til at løpet blir veldig mye tykkere mot munningen både utvendig og innvendig.

 

Noen som har vært borti en slik hagle og kan fortelle hvilken modell det er snakk om og hva den egentlig er ment for?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er en mc 8 og siden jeg er svak for sære ting og hagla passet perfekt så ble den med meg hjem.

 

Følte meg som en idiot når jeg satt i går kveld og skulle dele den. Merkelig mekanisme!!

Ikke har den kolbekappe. Kolben er i stedet nettskjært. Ingen rembøyler.. Ren konkuransehagle går jeg ut i fra men den veier ikke mer enn 3.6kg så jeg skal bruke den på jakt. Slike våpen vil jeg ha ! :D

Link to comment
Share on other sites

Den hagla blir du fornøyd med! Kjøpte min brukt i 1977 med 2 løp, reservedeler(som jeg aldri har fått bruk for) og Browningkuffert. Den gikk vel rundt 50000 skudd før den havnet i skapet, og det synes ikke på den i det hele tatt. Bruker den ennå til jakt en gang i blant. Tulachoken tror jeg nok hadde best funksjon med gammeldagse patroner med filtforladning.

Link to comment
Share on other sites

Har dere prøvd vanlige patroner? Satte sammen 4 patroner i dag med fiberforladning og nitro card over hagla men det gikk ganske dårlig. Forladningen var bare frøs noen få meter foran munningen og skuddbildet temmelig glissent. Satte sammen en ny i dag med nitro card over kruttet, 2 fiberforladninger og nytt nitro card før hagla kom på toppen. Tester det ut på pappen i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg tror jeg er forelsket!

Brukte litt tid i sommer på å utvikle en ladning med circle fly fiberforladninger kjøpt fra "track of the wolf" og nitro card over krutt og under hagl. Bruker leirduehylser og 34 gram hagl. Det fungerer rett og slett fantastisk nå på tidligjakta. Stor jevn haglsverm i høy hastighet får det meste i bakken og hagla sitter som støpt. Merker jo at jeg har bedre tid til å skyte nå som hagla ligger der den skal med det samme så da får den bare veie litt mer enn de andre haglene jeg har hatt :D

Det fungerer også veldig bra med vanlige plastforladninger med grovt hagl til de lengre holdene men det har ikke vært så mye bruk for det enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...