Jump to content

presisjon nattkikkert?


dyno

Recommended Posts

Kommer ann på hva du skal kjøpe. Er det en sånn click-on foran ordinær kikkert? Om det er dette du mener trenger du ikke bekymre deg over presisjon siden den ikke påvirker siktepunktet. Det er iallfall viktig å nedlegge noen kroner i det om du skal stole fullstendig på optikken. Jeg for min del kjøpte en ATN PS22 CGTI (GEN 2+) som man klikker foran på ordinær kikkert. Angrer ikke et sekund. Så har man jo en annen variant men samme konsept: Pulsar Forward DFA75 - Frontmontert Digital Night Vision. Denne kan man skyte inn i dagslys uten at det påvirker optikken siden den er digital. Her kan det variere noe på treffpunktet for noen selv om utsalsstedet hevder noe annet. Det er mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg kjøpte den brukt av en person for 13000 kr,men ny koster den 18900. Bilde er som de fleste nattkikkerter grønt. Man mister ikke nattsynet ved å bruke den. Som restlysforsterker(ikke bruk av IR-lampe) altså ved litt månelys eller snø ser du detaljer på ørene på villsvin og konturer og nyanser på en rev. Ved IR-bruk blir hele bildeseansen selv i total mørke lyst som dagen-bare i grønt. Omgivelsene sees godt. Tror de fleste velger pulsaren fordi den er billigere og kan skytes inn i dagslys,men den kan ha treffpunktsendring siden den er digital. Hadde en jaktkompis med på villsvinjakt i Sverige her for leden da han hadde kjøpt inn denne pulsaren. Da han skjøt den inn i dagslys måtte han justere bilde/punktene for å oppnå "null" med original optikk. Føler at kvaliteten på ATN'en er hakket bedre enn pulsaren,men den er heller ikke digital,så den kan ikke brukes i dagslys.Her har du noen subjektive oppfattelser av mitt bruk .Opp til andre hva man mener rundt disse produktene

Link to comment
Share on other sites

ok Dyno

Jeg har noen kompiser som kjøpte den pulsaren du nevner og den ble med tiden ustabil-dvs at kompisen som hadde den å rifla,mistet en gris pga ustabilitet i siktepunktet/korset. Den er som sagt digital og vil si at korset er digitalt justert. Det viste seg at denne hadde flyttet seg da han foretok et rimelig kontrollert skudd mot en gris. Han bommet så det sang selv om han sjekket den rett før han satt seg i tårnet. Etter dette ble denne fjernet og brukt som spotting-scope. Jeg vil bare fremheve at med click on moduler så har du allerede korset som er på ditt originale optikk og ikke avhengig av digitalt styrt kors. En annen i jaktlaget hadde også en slik 750 og fikk de samme symptomene. Kan godt hende det var mandagsprodukter og at det er stabilt. Nok engang er dette opplevde situasjoner med 750. Kjenner ikke den andre du nevner. Som sagt,gjør opp din mening siden du får de på lån. Det viktigste er å få et produkt du selv er fornøyd med og kan stole på.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva de gjorde med den,men de ligger på hytta vi jakter på i Sverige nå som spotting scope. Men send gjerne din oppfatning om produktene når du har prøvd dem. Håper du blir fornøyd som sagt. Det er jo tross alt det viktigste at produktet fungerer etter folks forventninger ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man skal investere i et "nattsikte" er det slik at pris og kvalitet henger meget nøye sammen for å si det enkelt og presist.

Nattoptikk som det vises til i denne tråden er nada i forhold til kvalitets nattoptikk.

 

Når man er i markedet for denne type sikte, anbefaler jeg å sjekke ut termiske sikter, som i mange tilfelle overgår restlysforstekeroptikk og har flere valgmuligheter som kan tilpasses "arbeidsområde"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Klart det er sammheng mellom pris og kvalitet på nattoptikk.Det gjelder vel det meste av våpen og tilbehør. Man kan jo kjøpe skjorta av seg om det er ønskelig. Og ja selvfølgelig er termisk et alternativ. Men for de fleste og deres lommebøker er vel ikke akkurat tilpasset det du sikter til. Og jeg vil tørre og påstå at atn p22 som jeg har, ikke lider av noe som helst negativitet i forhold til å kunne avgi et godt skudd på villsvin eller noe annet samt å kunne avgjøre om det er riktig dyr. Og jeg delte kun mine erfaringer med trådstarter om nattoptikk og de alternativene han har nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Om man skal investere i et "nattsikte" er det slik at pris og kvalitet henger meget nøye sammen for å si det enkelt og presist.

Nattoptikk som det vises til i denne tråden er nada i forhold til kvalitets nattoptikk.

 

Når man er i markedet for denne type sikte, anbefaler jeg å sjekke ut termiske sikter, som i mange tilfelle overgår restlysforstekeroptikk og har flere valgmuligheter som kan tilpasses "arbeidsområde"

 

Hei, dessverre er det igjen slik at det som passer økonomien til de fleste blir bare "skrap" for andre!!!

Nå spurte jeg om noe spesifikt så da kan vi holde oss til det, alt annet er i DENNE sammenhengen totalt uinteressant for meg.

Takk til dere som svarer på spørsmålet og ikke vrenger temaet inn på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ansvar for ettersøk og avliving av trafikk/togskadet vilt i kommunen jeg bor i og vil prøve det ut i denne sammenhengen, en del av terrenget er veldig åpent slik att du med en nattkikkert kan se dyr som ligger på lang avstand og dermed kunne avlive dyr med tydelige skader på noe lengre hold isteden for å risikere å komme for nær så dyret om mulig drar ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har en Pulsar DFA 75 som er montert på en Zeiss Diarange 3-12x56.Denne må du skyte inn etter kikkerten din.Når den er innskutt kan den tas av og på uten merkbare treffpungtforskjeller.Dette testa jeg på min Sauer 200 STR langholdsrigg med en S&B PMII 5-25x56 altså brukte jeg samme bajonettinnfesting på kikkerten som på jakt rifla.Syntes det hela så litt lealaust ut før testing da jeg kunne bende DFA enheten sidevegs i innfestningen.

Etter å ha tatt av og satt på DFA enheten 10 ganger og avløst 1 skudd hver gang ble samlinga 3,5cm på 100m for 10 skudd.Ser ut som jo bedre kikkert du monterer den på jo bedre bilde får du.Den orginale mono kikkerten synes jeg er for dårlig,så når min er i bruk som håndholdt nattkikkert bruker jeg den på ett kikkertsikte av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha DFA, kjøp stålinnfestingen. Jeg har ødelagt 3 av 3 plastfester på min. 1 pga rekyl, en pga at børsa velta og en pga stramming som røk. Stålutgavene har vært upåklagelige og meget faste i fisken. Presisjonen er som du nevner upåvirket av nattkikkerten, så lenge du bruker kikkertsiktets originale trådkors. Dvs du får 4cm lavere treffpunkt, pga høyere siktelinje med kikkerten montert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
2 timer siden, Helge B skrev:

Hei , kanskje noen av dere kan svare meg ,har en dfa 75 ,har skutt inn børsa på 100 m ,setter på dfa og da går den 25 cm under ?? På 100 m ,og om jeg kan stille opp/ned så er det evt bare 10 hakk opp og ned .

 

Du må skyte inn DFA'en i tillegg til kikkertsikte. Så først skyte inn kikkertsikte, så montere DFA, sa skyte inn DFA - se bruksanvisning.

Etter dette skal du ha samme treffpunkt med eller uten DFA.

Alternativt billig nattsikte kan være: Yukon Photon, det fungerer det også

 

-acity

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...