Jump to content

Vinter vs Sommer/høst skyting


jozza

Recommended Posts

Har altså innskutt min tikka t3 super varmint 6.5x55 på sommeren, og derfor lurer jeg på om jeg kan skyte med den som den er uten og tenke på at den vil få ett annet treffpunkt pga vinterkulde?

Tenker jo at det beste ville vært og få testet dette, men siden skytebanen her hvor jeg bor er stengt om vinteren og nærmeste ikke er nærmere en 4 timer så blir det for langt :smile:

Link to comment
Share on other sites

for lengre hold, skru et klikk ned. Kaldt=litt lavere fart på kula

 

Da bør han isåfall skru oppover :winke1:

 

Har funnet ut at min DFS felt ammo testet om vinteren i 10- får ca 20ms høyere fart om sommeren i 20+ grader.

Som nevn skal man litt ut på hold før dette er merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Hastighet og treffpunkt videre utover i teigen er en ting, en annen ting er endring i nullpunkt. En av riflene mine lider av kronisk treffpunktforandring som følge av temperatur. Mye krutt, mye hastighet og lite kaliber kompliserer ting, en ladning er trygg i 10minus, men direkte farlig i 25+. Treffpunktet forandrer seg også, min teori er at dette kommer av endring i pipesvingningene som følge av høyere/lavere trykk. Om den teorien har rot i virkeligheten får ekspertene svare på. (treffpunkt forandringen er ikke stor i denne heller, 2-2,5cm..)

 

Hvis du skal på jakt så er det ikke værre enn å ta med seg en papp bit, sette opp og prøve et skudd, eventuelt finn en passelig stein. Alltid godt å vite at rifla går dit den skal. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...