Jump to content

Leke børsemaker? File på den indremekanismen.


Xolo

Recommended Posts

Hei har en zabala hermanos ss fra xxl. Problemet er at den klikker på ca 1 av 100 skudd.

Var hos xxl og han sa at jeg kunne åpne den, blåse den ren og smøre med tynn olje så fiksa det seg nok. Før jeg gjorde dette tittet jeg nøye etter noe som skulle tilsi at den kunne klikke. Fant ikke noe som skulle tilsi det.

Har aldri sett ”innsiden” av en hagle før så dette ble nok spendende. Må si jeg ble litt skuffa over hvor enkel mekanismen var. Ikke at den var dårlig men at jeg ikke hadde mer å klå på å fikle. Siden det er en svært enkel mekanisme fant jeg ingenting som skulle tilsi at det skulle klikke med det første. Så etter ca 10-15 ”løsskudd” så jeg ”feilen”.

Har satt ring rundt det på ”hanen” som henger seg på avløser mekanismen. (Bilde 1 oppspent)

Og ring hvor den henger seg. (Bilde 2 avfyrt)

 

2reu0ec.png Bilde 1

 

jtwjrl.png bilde 2

 

Dette stemmer bra med hva jeg opplever. Jeg hører et klikk, men det kommer ikke merke i hetta. Noe annet kan det vel ikke være?

 

Så spørsmålet mitt er om jeg kan file ”hanen” rund så den ikke har mulighet til og henge seg der. Jeg ser ingen funksjon av denne vinkelen annet en at når du knekker hagla så skjer det i 2 steg. Du kommer halvveis og den er halvveis spent. Så knekker du videre og hagla er helspennt.

Den andre funksjonen jeg ser er at den hindrer avløsermekanismen og treffe fjærene.

Men hvis jeg kun filer så den ikke kan hekte seg vil dette gjøre noe annet en at jeg ikke lader hagla i 2 steg?

 

Noe annet som bør nevnes? Tok selvfølgelig ikke bilde som viser hvordan den henger seg, men kan ta det hvis det er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Det hakket du viser der er for å sikre mot hanefall med sikringen på. Bør/må ikke fjernes. Sjekk funksjonen til sikringen. Mulig du ikke trykker den langt nok frem eller er for løs og går på mellom 1. og 2. skuddet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hagla vil ikke bli umulig og spene opp nei.

 

Men hanefall med sikring på hadde jeg ikke tenkt på. Relavit sikker på at ikke sikkringen er halveis på. Etter det første klikket kan jeg bare dra i avtrekkeren en gang til så går skuddet. Sikringen dras jo bakover så den ikke kommer i kontakt med avløseren. Men det er klart at hvis den bare så vidt tar borti så kan den jo løfte den opp nok opp til og simulere fall med sikrigen på. Ser hva du sier der altså. Hmm, det er jo plausibelt som mythbusters sier. Skal se om jeg klarer og få den til og henge seg i morgen.

 

Er det noen måte og få sikringen til og holde seg mer på plass så jeg slipper dette?

Link to comment
Share on other sites

Å klusse ukritisk med det sporet vil du ikke, det er som sagt fallsikringen. Du må se hva som gjør at den ikke går klar av hammeren i avsikret stilling, det kan feks at sikringen ikke går langt nok frem i usikret stilling. Hvis så er det der du må starte. Om det ikke er mulig og det er nok inngrep i sikret tilstand kan du justere høyden på sikring eller hammer, men du må ikke endre inngrepsvinkel eller flatene. Men da skal du forstå hva du driver med, det beste er vel å forklare problemstillingen og din analyse til en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...