Jump to content

Våpengarderobe og avklaring av "våpenstatus"


rexsuper

Recommended Posts

Når det gjelder våpengarderoben så er dette i utgangspunktet 6 våpen, der formålet for de ulike våpen skal være jakt.

Konkurransevåpen skal ikke telle med i denne garderoben, selv om de i teorien kunne vært lovlig benyttet til jakt. F.eks. vil jo en sauer 200 STR kunne brukes på jakt.

 

Spørsmålet mitt refererer seg til våpen der formålet / bruken av våpenet har endret seg - hvordan avklarer man status på disse i forhold til våpengarderoben?

 

Konkret drev jeg med DFS-skyting tidligere, og hadde da både M67 og krag - senere kom saueren og "overtok". Kragen ble pensjonist, mens M67en ble bygget om til jaktvåpen. Senere kjøpte jeg en tikka M595 sporter for jaktformål (oppgitt i søkndaden), men denne har i de senere år blitt brukt til jaktfelt.

 

Altså - flere våpen kan tenkes brukt til flere ting, og jeg er usikker på om jeg egentlig innehar 6 våpen som fyller våpengarderoben (Jeg har i alt 9 rifler). Hvis jeg nå søker på et nytt jaktgevær, hvordan skal jeg da få frem korrekt "status" i forhold til de jeg allerede har, og med det vise at garderoben faktisk ikke er full?

 

Er det noen som har vært bort i dette?

Link to comment
Share on other sites

Ring våpenkontoret du "sokner" til og be om å få en mailadresse.

Skriv e-post med en avklaring på hva som er konkurransevåpen og hva som er jaktvåpen.

For at et våpen ikke skal telle med må det regner som konkurransevåpen.

Legg ved medlemskort for hhv. DFS, NJFF, Norges Benkskytterforbund o.l (hva enn som gjelder i ditt tilfelle).

 

Jeg har et jaktfeltvåpen som jeg også har ei 9,3x62 pipe til. Denne får jeg ikke bort fra garderoben ettersom den

et par uker i løpet av høsten gjør nytten som elgbørse.

 

Slik vil det nok også være om en f.eks bygger en R93/R8 som jaktfeltrigg og har flere piper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...