Jump to content

Valper igjen..


Bullstaff

Recommended Posts

Så ble det valper her igjen... spennende nå med første kullet på ny rase(Parson Russel Terrier). De er gode fem dager nå, og tilsynelatende friske og raske! Her skal det bli hijegere skal vite! :D

 

Og om noen skulle vite av en skalle eller to som sårt ønsker seg en hihund, eller en jakthund, sporhund etc så skulle det være muligheter her i gården. Har ikke annonsert noe enda så...

 

 

valper2.jpg

 

valper4.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Her skal det bli hijegere skal vite!"

 

Kjøpte meg en tysker for 3 mdr. siden - og DEN SKAL IKKE PROVOSERES ned i et hi.

En kompis sendte bilde av sin tysker - som mistet livet for et par dager siden nede i et grevlinghi.

 

Hijakt har forøvrig aldri vært på tapetet heller - da intensjonen er å bruke den over bakkenivå :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg hadde tenkt at detta faktisk skulle bli en tråd som en skar væra nødt om å diskutere i, men hvor i all verdens land og rike mener du at jeg sier noe som helst om å provosere noen hund ned i et hi? Helt utrolig! Samma for meg hva du gjør med bikkja. Om den er over eller under bakken er ikke min sak.

 

Må bare få uttrykke hvor imponert jeg blir over enkelte hissere som kan lage bråk av alt gitt...

Link to comment
Share on other sites

"men hvor i all verdens land og rike mener du at at jeg sier noe son helst om å provosere en hund ned i et hi? "

 

Hvor har jeg skrevet det?

 

Nå har du misforstått meg skikkelig :? .

 

JEG vil ikke ikke aktivt gå inn for hijakt med min.

Det var det jeg mente med å provosere hunden ned i et hi.

 

Synker blodtrykket litt nå ? :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, noen hakk synker det. Feberen er nede igjen også, så nå er jeg nogenlunde som normal.

 

Nei, du skjønner jeg fekk litt bakoversveis akkurat der du skrev provosere hunden ned i et hi. Nettopp fordi det strider mot alle mine sperrer når det gjelder å trene hund. De skal ned av lyst og glede :P

 

Tok det rent personlig som at jeg var av typen som skulle dytte bikkja motvillig inn i noe som den selv ikke vil.

Men når det kommer til disse utpregede hi-rasene, mener jeg i allefall det at man må passe på at de fortsatt beholder anatomien og viljen til å gå inn i hi, selv om man skulle drive med sporing, kortjaging, agility etc. Det tror jeg gamle hr. Russel ville synes hadde vært fint også!

 

For å kanskje lage en liten diskusjon så kan jeg nevne det at på Verdensutstillingen i Sverige i sommer, tittet jeg såvidt innom Border Terrierene. Og dæsken døtte så mye digre bikkjer. Mange der du skulle ha slitt med å få ned i hi. Og i allefall ut! Dommerene har ofte en trang generelt sett å dømme opp de store flotte hundene. Kanskje flest allround dommere men dog.. det resulterer tilslutt i en rase som ikke kan brukes til det den opprinnelig skulle brukes til. Og det må vel være litt av vitsen om man skal holde i hevd en rase, spesielt da som oppdretter.

Dette gjelder selvsagt ikke bare disse hihundene, men de er et godt eksempel å bruke. Selv synes jeg Parson-oppdretterene ser ut til å gjøre det greit, og med dommere som starter dagen med å "spanne" hundene har vi et godt utgangspunkt skal vite :D

 

Se! Der fikk jeg diskutert litt med meg selv i min egen tråd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...