Jump to content

Vortex PST vs Leupold Mk.4


SirfStar

Recommended Posts

Jeg har et Leupold Mk4 sikte, 3,5-10x40 MOA/MIL/SPF som jeg har lyst å bytte ut med en MIL/MIL/FFP kikkert. En kandidat jeg har sett meg ut er Vortex Viper PST 3,5-10x44. Dette siktet ser ut til å ha alle egenskapene jeg er på jakt etter, men jeg er veldig skeptisk til optikken i lys av den lave prisen. Jeg har ikke veldig lyst å bytte ut Leupolden og finne at Vortex har elendig optikk, og såvidt jeg vet har jeg ikke mulighet til å testglane Vortex'n. Derfor spør jeg her i håp om at noen har kikket igjennom begge og kan gi en slags sammenligning og/eller anbefaling vedrørende tankene mine om å bytte ut Leupolden med Vortex PST. På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke noe om hva du skal bruke eller bruker kikkerten til. Det er for meg avgjørende hvordan jeg tenker.

 

Jeg har en Mk4 og har sett gjennom Vortex'en og ville ikke byttet. Det er ikke bare optikken som er bedre på Mk4, men også mekanikken.

 

Siden vi snakker om kikkertsikter med 10x som maks, så ser jeg ikke behovet for FFP. Jeg klarer meg fint med SFP. Kikkerten brukes 99% på 10x. Skrur jeg ned så er det for å skyte nært eller for å få et større synsfelt. I begge tilfellene bruker jeg ikke mil funksjonen i retikkelet. Vil man på død og liv ha muligheten kan man merke halv forstørrelse og bruke halvmil som hele. Men det krever at du har trent på det og er fokusert på hva du gjør.

 

Når det gjelder justeringen kan du enten merke tårnet om til mil eller bruke avstand. Det at tårnet ikke stemmer helt på millimeteren til en hver tid betyr ikke så mye for meg. Det som er verre er ofte at en runde ikke går opp i noe som helst som har med mil å gjøre. (Da kan avstandsmerking, ala "Roe" sin modell med ballistikktabell, være en mere fristende metode).

 

Jeg ser ingen grunn til å bruke/skaffe FFP, om du har SFP, før du begynner med kikkertsikter som har over 10x. Vil du på død og liv ha noe med FFP, kjøp noe med mere førstørring enn 10x.

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet er utelukkende langhold, men jeg er begrenset til 500m og har derfor ikke utviklet et behov for større forstørrelse. Til nå har jeg bare fokusert på å drille grunnleggende skyteferdigheter innen sjangeren, og da blir det mye hoderegning og klikking. Det er vel hovedårsaken til at jeg ønsker å bevege meg bort fra MOA/MIL kombinasjonen, som strengt tatt er helt fryktelig.

 

Jeg er litt i tvil nå (les: veldig), for på den første linken til SnipersHide ser jeg at mange velger Vortex PST over Leupold mk4 "hands down", mens Bly synes å ha en annen, og godt begrunnet oppfattning. Spørsmålet er vel i grunn om det er verdt å bytte til en dårligere optikk (og mekanikk) til fordel for de rette spesifikasjonene. Det er verdt å nevne at jeg jobber på et studentbudsjett.

 

Finnes det andre budsjettglass med de riktige langholds spesifikasjonene? Mao, er Vortex kanskje ikke det eneste alternativet jeg bør se på? Eller har jeg det best med å merke om kikkerten min til MIL og leve med den?

Link to comment
Share on other sites

Er det en M1 du sitter med? Jeg har en M2. Med M2 (1/2MOA) tårn så har jeg 30 MOA på en runde. Det betyr at jeg kan skyte ut til ca.700 m med litt slapp ballistikk (223, 308), før jeg begynner å rote runt med hvilken runde jeg befinner meg på.

 

Har du M1 (1/4 MOA) tårn (med 15 MOA/runde?) og skyter litt spenstigere 6,5, så trenger du heller ikke mer enn en runde ut til 500m. Under disse forutsettningene hadde jeg i hvert fall ikke vært betenkt med og bare merke om tårnet å bruke kikkerten som den er.

 

Er du student med litt presset økonomi, så er det ikke god butikk å selge Mk4'en med stort tap for å kjøpe en ny halvdyr Vortex. Hadde jeg derimot skulle kjøpt en ny fordi jeg ikke hadde noe som egnet seg, tror jeg Vortex'en hadde vært et greit valg.

 

Bare for å ha sagt det så har jeg også kikkerter med MIL/MIL/FFP og MIL/MIL/SFP. Alle fungerer om du bare bruker de riktig. Ut til 500m med 10x er det hipp om happ for meg hvilken jeg bruker. Selv om jeg har PM2 og NXS ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å selge Mk4'en noen gang. Det er en nett, robust og fin liten kikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finnes det andre budsjettglass med de riktige langholds spesifikasjonene? Mao, er Vortex kanskje ikke det eneste alternativet jeg bør se på? Eller har jeg det best med å merke om kikkerten min til MIL og leve med den?

Jeg hadde merka om kikkerten :) Spørs hvor mye må du legge i mellom ved salg/kjøp?

 

Alternativer i prisklassen er Sightron.. kanskje litt bedre optisk enn vortexen.

Denne har mildot ret, og cm klikk, men er ikke FFP. Riktig mil/mil på 10x kunn. 5495.-

http://jaktfall.no/produkt/sightron-opt ... 5-10x44-cm" target="_blank

Sammenligning av sightron og vortex finner du via google f.eks http://sapper-dz.blogspot.no/2012/05/si ... 24x50.html" target="_blank

 

http://jaktfall.no/produkt/sightron-opt ... 56-irmoa-1" target="_blank

FFP til 9995.- sjekk om den er mil/mil for url'en inneholder betegnelsen til moa kikkerten - og beskrivelsen sier den er 1 hel mil per klikk ikke .1 :arrow: som nok er litt skriveleif fra jaktfall sin side...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde heller byttet til Zeiss Classic 2,5-10x50 med targettårn.

Du har selfølgelig rett angående optikk og synsfelt, men da har du også en kikkert uten parallakse justering og MIL retikkel :wink:

Da snakker vi kanskje mere om kikkert til jakt enn langhold? Hver sin preferanse :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tusen takk for gode råd. Etter grundige overveielser har jeg slått fra meg nevnte Vortex kikkert, men eiesyken traff meg som luftlandsatt blåhval da jeg fikk øye på denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=32692343" target="_blank

 

24x forstørrelse høres fint ut, og denne har den essensielle parallaksejusteringen som kikkertens lillebror (2,5-10x44) faktisk mangler(!).

 

Jeg påkaller derfor orakelets visdom på ny, denne gang med dette siktet som fokus for min nyfikenhet. Verdt å eie fremfor Leupolden min, som forøvrig har M1 tårn, noe jeg glemte å informere om tidligere i tråden?

Link to comment
Share on other sites

Det siktet du lenker til er SFP-varianten. FFP koster 1200 mer. M67 har gjort en test av det siktet, og hovedkonklusjonen er at det har ønskede specs, men at det gjenstår en del på optikken før en kan si det er i toppklasse:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=69476

 

Jeg har det siktet, og kan ikke si jeg er nevneverdig plaget av det, da jeg stort sett skyter om dagen. På resultatlistene har jeg skutt meg til både topp, til midten og til bunns, og jeg har brukt det på alle hold opp til 960 meter. Suksess eller ikke - skytteren utgjør nok en større begrensning enn både sikte og skytejern.

 

Når det er sagt: Ikke gjør tabben å titte i et sikte i toppklasse uten å være forberedt på evig havesyke. Jeg lånte en Vortex Razor HD av VeT|Us, og fikk lyst til å fiksere montasjen med en av de tøffe variantene av LockTite, samt file montasjemutterne runde. Men så fikk jeg titte i en March som M67 disponerer, og da fikk jeg lyst på den. Og slik går nu dagan.

 

Min konklusjon: PST'en får funke til jeg vinner i Lotto, til jeg prioriterer hardt, finner et godt tilbud eller til det skulle skje noe oppsiktsvekkende mht cashflow'en. Du får et godt sikte om du velger FFP-varianten. Og så er Jaktfall fine å handle med :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og noen utvalgte i omegnen har testet endel rimelige FFP, MIL/MIL sikter som havner i prisklassen 3-4000,-

 

Mekanisk og i justering har siktene i testene vært 100% pålitelige. Justeringsområde > 20 MIL. Vil nok være hete alternativer for de som bare vil ha LH sikter til bruk en gang imellom.

 

Har også på test Bushnell Elite Tactical FFP. Har tidligere hatt ekstremt god erfaring med Elite 4200 sikter til JF. Om disse er like bra er de hete kandidater i prisklassen 10-15 000,-

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...