Jump to content

Tidlige norske hylsemerkinger


Veidinn

Recommended Posts

Der er endel samlere som samler ulike merkinger på hylser, bunnmerkinger eller på engelsk HS = headstamps. Jeg er en av dem og mitt interesseområde er de riktig gamle norske hylsene/patronene.

Vi må anta at de første sentertente patronene som fikk utbredelse her i landet var 12mm Rem (12x44R), trolig kom de engang i første halvdel av 1870årene. Etterhvert fikk noen børsemakere og butikker sine navn på disse og der finnes en god del ulike merkinger.

 

DSC04059_zps4db58759.jpg

 

Her noen få av de norske, der finnes mange utenlandske merkinger også. Til venstre ser man 11,9Lund som er en lett gravid 12mm, denne kom mye senere.

 

Håper dere andre også har slike liggende og kan legge ut bilder, press kritt inni merkingen så viser den mye bedre.

 

Skal love mer etterhvert hvis folk er oppriktig interessert.

Link to comment
Share on other sites

Artig dette Chiefen :)

 

Får ta tråden litt videre med noen andre av de antatt tidligste typene som finnes, to av dem fordi de ble benevnt i linjer i de eldste skriftene jeg har. Vi gikk som kjent over til mm i 1875 selvom det nok tok litt tid før gamle benevnelser forsvant helt.

 

DSC04062_zps963aa20e.jpg

 

Fra venstre 3''' (linjer) senere 10mm. Jeg har ingen med norsk merking av 10mm men slike finnes.

I midten 3,5''' senere 11mm og tilslutt 11,5mm som den på bildet.

Den til høyre er 10,2 som jeg ikke har sett benevnt i linjer men den finnes som 10,2 i en prisliste jeg har fra 1878.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...