Jump to content

Zeiss Victory Diavary vs. Nightforce Nsx


prebs

Recommended Posts

Har for øyblikket en Zeiss Victory FL Diavari 6-24x56 t* ret.43 mildot på riflen min. Men har sett litt på en Nightforce Nsx 5,5-22x56 mil/mil. Så lurer jeg på om jeg skal bytte ut eller beholde Zeissen.

 

Kikkerten skal brukes til det meste Skumring/måneskinnsjakt, småviltjakt, rådyrjakt og baneskyting fra 20-500 meter.

 

Så det jeg lurer på er hva er de største forskjellene på kikkertene, hvilken vil være den beste til mitt bruk, i skumring/mørke, og på litt lengre hold. Hvilken er best optisk, og mekanisk? Vil det være så lite forskjell at det ikke vil svare seg å bytte?

 

Kjenner ingen som har Nightforce, eller forhandler det i nærheten av der jeg bor så får ikke sett, og tatt på en før et evt. kjøp:(

 

Setter stor pris på alle svar, og innspill! :-D

 

Prebs

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvis valget står mellom zeiss og NF så hadde jeg uten tvil tatt zeiss'n. Jeg har samme zeiss'n og jeg jakter nesten utelukkende i skumringen/om natta.

Med gode resultater. Amerikanerne er heller ikke direkte kjent for å bruke optikken om natta og desto mindre lage optikk til dårlige lysforhold. Hold deg til Tysk kvalitetsoptikk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til bruken du beskriver tror jeg ikke du får noe bedre sikte enn Zeissen! Har hatt det selv og det er det optimale sikte om jakt er hoved formålet.. Skal du i tillegg bruke det på langhold(mye lengre enn 200m) kan du begynne og vurdere noe annet.. Og som Avtrekksfeil sier er Kahles K624i ett bra sikte til begge deler.. skaut faktisk en rev forje natta med Kahles v. 24 tia på 24x uten problem..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har eid nevnte Nightforce og eier en Zeiss lik din med samme retikkel.Hvis du har cm klikk på denne kan du nå langt ut og med forstørrelsen satt på 12x så er jo mildottene korrekt også.Ville valgt Zeissen foran Nighforsen pga optisk kvalitet.Mekanisk vet jeg ikke,da nightforcen er veldig presis på klikka,men det er også zeissen.Ser mange nevner khales sitt langholds sikte.Disse har jeg ikke noen erfaring med,men de første som kom ble returnert pga feil,stort sett alle som en.Til langhold har jeg 3stk S&B PMII og ingen av disse har jeg hatt problemer med.Det er modelene med 5-25x56 og 12-50x56

Til jakt er jeg veldig glad i zeiss, jeg da og skulle jeg kun ha ett sikte til allt ville det bli 6-24x56 eller 72 med cm klikk og milldot.

Link to comment
Share on other sites

Dette var jo mer eller mindre klar tale fra samtlige, da kikkerten står på en rifle i 223 rem som ikke duger til så veldig lange hold blir Zeissen beholdt. Så får heller bli en Nightforce, Kahles, eller noe i den duren når langhold/ storviltprosjektet blir igangsatt :D

 

 

Aannerud: Ja, jakt er hovedformålet:)

 

deerkiller: Kikkerten har cm klikk, både i høyde og bredde :D

 

Takk for kjappe svar til alle! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...