Jump to content

Trening av harehund


stefan1989

Recommended Posts

Hei

Jeg har en snart 10mnd gammel beagle, som jeg ønsker å trene på hare. Desverre er det ikke noe særlig med hare der jeg jakter, så jeg lurte på om det fantes noen i nærheten av Kristiansand, som hadde et terreng de vil la meg trene på hare i. Jeg ser gjerne at du er med i skogen, da det alltid er koselig med nye jaktkammerater. Er det noen som har erfaring med trening av harehund setter jeg stor pris på om de vil ta meg med og lære meg noen tips. Jeg hjelper selvfølgelig til med viltstell om det er ønskelig. Ta kontakt her eller på PM :) Tusen takk for alle svar

 

Hilsen Stefan og Balder

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med beagle og hareinteresse! Vil anbefale deg å bli medlem av beagleringen Vest-Agder på fjesbok. Der er det mye å hente. Det ser ut til å være tålig bra med hare lokalt i år. Kan hjelpe deg med info om harehegn i området. Ikke lett å trene å trene opp unghund på hare på denne tida.

Link to comment
Share on other sites

Fordi haren hopper mye mer og over mye større område nå enn i begynnelsen av sesongen. Da sitter som regel haren ikke langt unna beiteplassen. Nå kan den gjerne sitte 1 km unna der bikkja kommer på fot. Derfor er det generelt sett lettere å trene en uerfaren valp tidlig på høsten. Nå er det pissblaut og nokså dårlig vitring. Sjansen for å komme på rådyr er stor. Når det kommer snø her sør vil det jo bli greiere. Snøføre kan være håpløst og det kan være svært bra. Mange premieringer på snøføre. Fordelen med snø er at du har kontroll på hva bikkja jobber med og kan prege på hare. Noen mener det trigger litt ekstra når valpen ser sporet godlukta kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil. Jeg vet ikke om bikkja di har jagd noe i det hele tatt. Uansett vil det i den alderen hunden din er nå være stor verdi i å komme seg ut så mye som mulig. Da gjelder det å gå med den i band til et sted du ønsker å slippe, så slipper du og så sitter du du pal på stolsekken i timesvis. Da lærer bikkja at den kan stole på at du er der den sist hadde kontakt med deg. Etterhvert vil den slå lenger og lenger ut og komme tilbake til deg. Med litt teft ser du for deg hvor du tror det kan være beiteplass for hare og slipper der. Leit gjerne etter fersk harelort også. Det er lett å se på denne tida. En vakker dag kommer det første uttaket.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er det jeg har gjort til nå. Har ikke sittet flere timer på en plass. Men sitter til jeg ser bikkja virker litt ferdig med stedet, så flytter jeg meg noen hundre meter og slipper på nytt. Nå har han et søk ut til sidene på 2-300meter. Har hatt kontakt med dyr hvertfall en gang, som jeg er sikker på. Da støkte han et rådyr, og forsvant ut på rundt 750meter før han snudde. Det er hovedsaklig rådyr jeg vil prege han på, men vil jakte hare og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...