Jump to content

jakte med grønnlappen


odd b

Recommended Posts

Kjøpte meg ny system rifle før jakta i høst og fikk grønnlappen med våpnet i posten.

kan jeg bruke grønnlappen i flere år ?

har fått kort på et løp men mangler på låsekassa og et annet løp.

sjekket med lensmannen og de har ikke fått resten av papirene fra forhandler.

har ringt minst 50 ganger til forhandleren men de tar aldri telefonen eller svarer på mail.

hva gjør jeg?

gruer meg hvis jeg får feil på rifla for da er det vel enda vanskeligere å få kontakt med forhandleren

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet med en ny rifle jeg henta ut før jakta i høst, forhandler hadde sendt inn papirene samlet og politiet sa at de ikke hadde motatt papirene på låskassa og det ene løpet. Fikk da vite at dersom det fortsatt var borte kunne blålappen brukes i 6måneder uten noen problemer, og at dersom den fortsatt var borte måtte jeg komme innom med blålappen så skulle de fikse det. For meg gikk det i orden etter et par måneder når politiet plutselig fant originalene, så problemet kan også være at postgangen innad i politiet kan være en smule treig innimellom.

 

Mvh

ET

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften), § 28.Utlevering av våpen fra våpenforhandler, tredje ledd; "Den kopi av ervervstillatelsen som kjøperen får tilbake fra våpenhandleren, gjelder som tillatelse til å inneha våpnene eller våpendelene inntil vanlig våpenkort er mottatt."

 

Link til forskriften: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank

 

Den blå lappen gjelder altså helt til du mottar vanlig våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

da får jeg ta med lappen til lensmannen når det har gått 6 mnd,

ringte lensmannen men fikk beskjed om å kontakte forhandler å purre.

men forhandler tar ikke telefonen.

denne lappen av dårlig papir e halveis i oppløsning neste gang laminere æ den med en gang.

Irriterende med sånne useriøse forhandlere men dem va de eneste som kunne skaffe rifla i høst

Link to comment
Share on other sites

Hmm :forvirra: Hva er dette med grønnlappen og blålappen for noe tull ? Jeg har også et "systemvåpen", en Remington SPS 12/89 med både riflet og glattboret løp. Det riflete løpet kjøpte jeg i etterkant, og det har sitt eget våpenkort med påskriften "del til våpen", uten nærmere identifikasjon. Løpet har, merkelig nok, ikke serienummer fra fabrikken.

 

:overrasket: Aha, etter nøyere lesning skjønner jeg at det er erhverstillaltelsespapirene det er snakk om !" He-he. Jeg hadde samme problemet med en hagle jeg kjøpte via postordre fra Namsos. Jeg oppsøkte våpenkontoret i Stavanger flere ganger og maste om våpenkort, men fikk til svar at det var bare å vente, for våpenet stod fremdeles registrert på importør. Etter 2-to år oppsøkte jeg Onkel Politi nok engang, og etter en liten telefon til politiet i Mo i Rana fikk jeg våpenkoret mitt.

 

Av og til kan man lure på om det er bevisst sabotering av våpenregisteret som foregår ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...