Jump to content

Hagle adapter???


ZTerje

Recommended Posts

Tja.. hva skal man med det da? Du får hverken fart eller presisjon nok til å bruke det til noe. En 9mm pistol vil være mye bedre. Tviler på at det er skadelig for hagla.

 

I militæret skjøt vi med .22lr i AG3 i en skiskyting konkurranse. Greit nok for å kunne ha skiskyting med AG`n, men ikke brukbart til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik kal 12 -> 9mm. Pluss flere kalibre og fabrikat.

 

Kjøpte den av "Rocka" (som jeg tror er den samme "Rocka" som er her på forumet) på QXL. Kammeret er tettet med en O-ring (!) og patronene buler i alle retninger, med punkterte hetter til og med (Skjer bare i Rem 870). Kulen kommer ut og treffer vilkårlig innen en radius på 1 meter på 25 meter. Ofte sidevis (Keyhole). Samme skjer med en annen slik adapter av samme fabrikat i .38/.357Mag. Søppel hva adaptere angår. Det finnes andre fabrikat med betydelig bedre utførelse.

 

Og det er trygt. Bortsett fra hettepunktering (man bruker vel briller?) er det ikke noe som er farlig her med standard pistolammo.

 

Kort sagt: Ubrukelig til noe annet enn avlivning. Dette er det eneste praktiske bruken disse har, men til gjengjeld klarer de det like godt som en pistol. Så, hvorfor ikke barer ta med en pistol? Vel det er ikke alle som vil eller har lyst til å dra med seg slikt i skogen, og disse adapterene tar ikke mer plass i beltet enn en vanlig patron. Vil tippe at 9mm er egnet til feks avlinig av rev og rådyr, der første skuddet ikke er dødelig, og du ikke vil blåse vekk halve dyret på 1 meters hold med hagle.

 

Jeg har en rekke slike adaptere i div kalibre, og du kan vel si at jeg samler på dem. Min favoritt er kal.12 -> .22LR. Den er faktisk rimelig presis og treffer "lett" en leirdue på 10meter.

 

Hvis noen har slike som dere er lei av så samler jeg...........

Link to comment
Share on other sites

Har også prøvd en sånn i kal. 12->.22, og som Fourten skriver, rimelig presis på 10 meter. Aner ikke hvordan det er i andre kalibre.

Men husk at de er lagd i aluminium, så jeg har vanskelig for å tro at de tåler så veldig mange skudd i de kraftigste kalibrene.

Ett annet spørsmål jeg ikke har fått svar på, er om det er lovlig å kjøpe/inneha sånne uten lisens. Noen som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...